Hånd med småstein
SMÅTT BLIR STORT: Småstein som disse forårsaker skader for kjempebeløp.
Rekordmange skader:

Nå skjer det 700 steinsprutskader hver eneste dag

Våren er høysesong for steinsprutskader. I 2017 måtte rekordmange bileiere – 257.000 – reparere eller skifte frontrute.

Del denne artikkelen

– Når snøen smelter blir småsteiner og annet rask i veibanen virvlet opp, og smeller inn i frontruten, sier Arne Voll, kommunikasjonssjef i Gjensidige, til Motor.no.

– Man fyller opp dekkene med steiner når man kjører på de mindre veiene, så løsner de og kastes ut når man kommer ut på de store veiene i høyere fart, tilføyer Audun Bergerud, teknisk konsulent i NAF.

I følge tall fra Finans Norge opplevde 256.974 bileiere steinsprutskade i 2017, noe som tilsvarer 700 skader hver dag. Antallet steinsprutskader økte med 3 prosent fra 2016, mens erstatningene økte med 8 prosent.

Les også: Så mye koster bilen deg hvert år

Arne Voll i GjensidigeOPPLEVER RUSH: Arne Voll, kommunikasjonssjef i Gjensidige Forsikring.

Forsikringsbransjen betalte ut 4,4 millioner kroner hver eneste dag etter slike skader i fjor. Totalt måtte forsikringsselskapene ut med nesten 1,6 milliarder kroner. Også det et rekordhøyt beløp.

Jan Terje Johansen, leder for salg og kontrakter hos Riis Bilglass, påpeker trafikkfaren ved en ødelagt frontrute.

– Det blir spenn i ruten når bilen krenger, og da risikerer man at hele ruten sprekker under fart, sier han.

Temperaturforskjellene på denne tiden av året bidrar også til flere frontruteskader.

– Det er kaldt om natta og plussgrader på dagen. Da blir det både fukt og is i skadestedet, og risikoen for sprekk øker, sier Johansen.

Les også: Rådyre frontrute-skift på denne modellen

NAF-konsulent Bergerud sier det er vanskelig å gardere seg mot skader og sår fra veinettet her i nord. Men du kan redusere både risikoen og skadeomfanget ved å være ekstra oppmerksom på en klassisk kjøreregel:

– Hold avstand. Det gjelder alltid, men kanskje spesielt i denne sammenhengen, sier han.

Sprekk i bilruteSKAPER SPENN: Ekspertene advarer mot trafikkfare når ruta har sprekk. Foto: Hurtigruta Carglass

Ved skade i frontruten er det viktig å dekke den til raskest mulig med gjennomsiktig tape. En ubeskyttet sprekk vil bli fylt av skitt og kan bli umulig å reparere. Glassverksteder deler gjerne ut spesielle klistremerker for formålet. Skaden vil bare øke i omfang, så det er naturligvis viktig å få utbedret skaden så fort som mulig.

På biler med varmetråder og diverse kameraer og sensorer installert, kan det bli meget dyrt å skifte rute. Derfor er det en stor fordel når kunden velger å reparere ruten i stedet for å skifte den.

Alle med delkasko eller kasko får reparert steinsprutskade gratis. Ved skifte er det som regel en egenandel.