HVA SKILLER DEM? Arbeiderparti-leder Jonas Gahr Støre i ordskifte med statsminister Erna Solberg i den siste spørretimen i Stortinget i vår. Foto: Stortinget

Mandag er det Stortingsvalg:

– Avgift og vei skiller blokkene

Avgiftspolitikken og etablering av nytt veiselskap er hovedsakene som skiller de blåblå fra de rødgrønne i samferdselspolitikken siste periode, mener NAF. – Dagens regjering har hatt et ønske om å gjøre bilene billigere, sier kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal.

Publisert Sist oppdatert

– Reduksjonen i omregistreringsavgiften, som også NAF har støttet, er ett eksempel. Men arbeidet med å dreie avgiftene startet med forrige regjering, legger hun til.

For samferdsel som politisk interessefelt har de siste fire årene vært viktige, mener hun.

– De blåblå har snakket opp samferdsel og sørget for mye mer action i denne perioden. Samferdsel er viktig for velgerne, særlig i Frp. I Ketil Solvik-Olsen har regjeringen hatt en veldig aktiv samferdselsminister – ikke fordi han nødvendigvis har levert så veldig mye mer enn forgjengerne, men fordi han har vært «kommunikatøren», sier Sagedal.

Les også: Dette sier partiene om samferdsel

AKTIV: – I Ketil Solvik-Olsen har regjeringen hatt en veldig aktiv samferdselsminister, mener NAFs kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal.

– Dessuten har de levert to store reformer, Nye Veier og Jernbanereformen, sier Geir Malmedal, leder for Politisk avdeling i NAF.

– Solvik-Olsen har dessuten gjort vedlikehold til en vinnersak. Selv ikke Senterpartiet klarte det gjennom sine åtte år. Fokuset på vedlikehold er blitt mye bedre, selv om fylkesveiene henger etter, sier Malmedal.

– Vil et eventuelt skifte innebære store endringer?

– For det som ligger inne i Nasjonal Transportplan vil det bli små endringer, for debatten er allerede tatt. Og det er litt av poenget med NTP. Pengene følger ikke NTP, men man har lagt retningen. Enhver konstellasjon, enten det er til høyre eller venstre, vil slite med å prioritere så veldig annerledes, mener Malmedal.

TVILER: – Enhver konstellasjon vil slite med å prioritere så veldig annerledes innenfor NTP, tror Geir Malmedal, leder av politisk avdeling i NAF.

 

– Jeg tror heller ikke det er noen stor forskjell på blokkene når det kommer til elbil-politikken, sier Malmedal.

– Forskjellen ligger i ytterkantene. SV ønsker tiltak, i tillegg til at markedet skal virke. Frp ønsker at alle biler skal få lavere avgift – og tror at teknologien og markedet vil drive skiftet. I midten sitter Høyre og Arbeiderpartiet tenker: Hvordan skal vi binde oss til noen som sikrer at vi ikke taper proveny framover?

– Det er snakk om ganske mye penger, og alle er enige om målsetningene. Spørsmålet er om markedet leverer tidsnok til å nå målet om kun salg av nullutslippsbiler i 2025, sier Geir Malmedal.

– Og her hører vi hele tiden om Frps tro på markedet. Med en ny regjering kommer noen som ikke er like overbevist om at markedet alene ordner den innfasingen, legger Sagedal til.

Les også: Sammenlikner bypakkene med eiendomsskatt

– Hvilken betydning vil Senterpartiets framgang kunne ha for samferdselspolitikken?

– De vil være en garantist for utredning av idéen om veiprising, og det er det vi trenger i det spørsmålet: Mer kunnskap. Dessuten vil partiet sørge for oppmerksomhet rundt distrikt og vedlikehold, sier Malmedal.

– Myndighetene er jo nødt til å lete etter noe som er mer rettferdig enn dagens system, sier Inger Elisabeth Sagedal.

Nettopp på spørsmålet om bompenger mener hun Frp har levert dårligst på egne løfter:

– Det er skuffende at det har vært mye snakk om bompengene, men ikke skjedd noe. Frp tar ikke tak i det store spørsmålet: Hva er alternativet til bompenger? De stamper fordi de har en klein sak med sitt løfte om å fjerne bommene. De rødgrønne har i hvert fall villet løfte debatten, med nytenkning om finansiering. Den debatten har stoppet opp med de blåblå fordi de har lovet noe de ikke kan levere på.

Les også: Vil skrote hele bompengesystemet