FÅR KRITIKK: Nikolai Astrup, Høyres leder av finanskomitéen, har ledet forhandlingene om et budsjett som bilbransjen mener splitter hybridkjøperne på en urimelig måte. Foto: Stortinget

Budsjettenighet splitter hybridene:

Regjeringen forskjellsbehandler hybridkjøperne

Bilbransjen fnyser av regjeringens avgiftspolitikk. – Uforståelig, sier bransjeforeningen, mens Toyota mener regjeringen nå velger å plukke vinnere blant bilmodellene.

Publisert Sist oppdatert

Regjeringspartiene kom til enighet med Venstre og KrF om forslag til statsbudsjett, et forslag som parkerer Tesla-avgiften og fjerner vektfradraget for hybrider – samtidig som fradraget beholdes for ladbare hybrider.

Ikke-ladbare hybrider hadde et vektfradrag på bare fem prosent, som nå fjernes, mens det på de ladbare reduseres fra 26 til 23 prosent.

Budsjettavtalen inneholder også endringer i både vekt- og CO2-komponenten, med en hovedvinkling på at avgift flyttes fra vekt til utslipp.

Les også: Dette er elbilene som kommer

– Fra et bilfaglig ståsted er det uforståelig at regjeringens forslag om å fjerne hele vektfradraget for hybrider får flertall, samtidig som forslaget om 23 prosent fradrag for ladbare hybrider beholdes. Dette er ikke teknologinøytralt, sier adm. direktør Stig Morten Nilsen i Norges Bilbransjeforbund til Bilnytt.no.

– Det er en utrolig merkelig politikk å fjerne fradraget for hybridene. Tanken bak en slik innretning er ikke mulig å forstå, sier Nilsen.

– NAF er også opptatt av teknologinøytralitet og støtter derfor ikke forskjellsbehandlingen av de ulike hybridbilene. For oss går skillet mellom batteri og ikke-batteri. Det viktigste for oss er likevel at statsbudsjettet ivaretar konkurransefordelen for elbiler framfor annen teknologi og at helheten er riktig når CO2 får større utslag enn vekt. Dermed kan folk flest skaffe seg en sikker bil med lavest mulig utslipp, sier informasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal i NAF.

– Det må være noen klare prinsipper som ligger i bunn for avgiftspolitikken, og NAF mener det er et godt prinsipp at den som forurenser skal betale. Da må det avgiftsbelegges ut fra hva som kommer ut av eksosrøret. Slik er skiftet fra vekt til utslipp fornuftig og i tråd med vår politikk, sier Sagedal.

Les også: Transportrevolusjonen vil endre våre liv

Rammer Toyota

Regjeringens forslag rammer Toyota særlig hardt. Merket har nærmere 80 prosent av markedet for ikke-ladbare hybrider.

En oversikt Bilnorge.no har utviklet i samarbeid med Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) viser at Lexus og Toyota dominerer på oversikten over de 100 bilmodellene som får størst avgiftsskjerpelse.

Bestselgeren Toyota Rav4 får på papiret en avgiftsøkning på over 17 000 kroner.

–Vi vet ennå ikke hvordan vi skal håndtere dette. Vanligvis øker prisen tilsvarende avgiftsøkningen, men det er ingen automatikk i det. Uansett er det ingen tvil om at dette vedtaket får økonomiske konsekvenser for Toyota, sier Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge.

– Vi mener plug-in-hybridene får altfor store fordeler sammenliknet med vanlige hybrider, og har veldig vanskelig for å forstå argumentasjonen for denne økningen. Myndighetene har fått klare innspill fra en enstemmig bransje som de har valgt å ikke ta hensyn til, sier Olsen – og legger til:

– Regjeringen sier de ikke skal plukke vinnere, men i praksis er det akkurat det de gjør.

Dieselmodeller fyller hele topp 100-listen over biler som får størst avgiftsreduksjon. Nedgangen hos disse, som gir aller størst utslag med 3800 kroner på Audi A6 2,0 TDI, skyldes endret vekting fra vekt til utslipp.