SKUFFER: Fiat 500 og Ford Ka+ beskytter fører og passasjer dårlig og mangler viktig sikkerhetsutstyr. Foto: EuroNCAP

AUDI Q5 OG TOYOTA C-HR BEST I EURO NCAP

Fiat 500 og Ford Ka+ flopper i sikkerhetstest

Audi Q5, Land Rover Discovery og Toyota CH-R får alle toppkarakteren fem stjerner i EuroNCAPs nye kollisjonstest. Citroën C3 klarer bare fire stjerner, mens Fiat 500 og Ford Ka+ skuffer med tre stjerner og er dermed dårligere enn flere konkurrenter.

Publisert Sist oppdatert

Audi Q5 og Toyota C-HR får høye poengsummer i alle tester, både i front- og sidekollisjoner, samt påkjørsler bakfra. Bilene er sikre både for voksne og barn i bilen, og gir god beskyttelse til myke trafikanter som blir påkjørt.

Land Rover Discovery får også fem stjerner, men ikke uten problemer. I frontkollisjonene, blir det ikke nok trykk i kollisjonsputene til føreren og i sidekollisjonen åpner sjåførdøren seg.

Les også: Dette er de sikreste bruktbilene for familier med barn

Når det gjelder de mindre bilene i testen, så er det ofte fristende for produsentene å kutte ned på sikkerhetsutstyret for å få prisen ned. Fiat 500 og Ford Ka+ har for eksempel ikke beltestrammere i baksetet. Dette er standard i de aller fleste bilene på markedet i dag.

I frontkollisjonen, gir i tillegg Fiat 500 dårlig beskyttelse til både fører og passasjer. I Ford Ka+ betegnes beskyttelse av brystet som dårlig. Begge bilene mangler i tillegg automatisk nødbrems.

Citroën C3 er en mye mer robust bil og klarer nesten nok poeng til fem stjerner. Den viktigste årsaken til at den ikke får toppscore, er litt for dårlig beskyttelse av fotgjengere. C3 kommer med automatisk nødbremse først i april/mai.

Se den dramatiske forskjellen på sikkerheten i 1997 og i dag

– Fiat 500 er en ti år gammel bil, og faceliften som produsenten nå har gjort, bedrer ikke sikkerheten. Kundene er kanskje best tjent med å vente på den nye utgaven av bilen for å få et sikkerhetsnivå som de fortjener, kommenterer EuroNCAPs generalsekretær Michiel van Ratingen og legger til:

– Når det gjelder Ford Ka+ så mangler den mye av det viktige sikkerhetsutstyret som mange av konkurrentene allerede har. At en helt nyutviklet bil i dette segmentet bare får tre stjerner, er skuffende.

Du kan lese testen av alle de seks bilene her