MÅ OPP I VOLUM: Ekspertene tror Tesla vil tape penger på billigutgaven av Model 3. Foto: Tesla Motor

Analytikere tror ekstrautstyret er nøkkelen for Tesla:

– Vil tape 23.000 på hver Model 3 de selger

Tesla vil få et tap på 2800 dollar (drøyt 23 300 kroner) på hver eneste bil de selger av basismodellen på den nye Model 3, ifølge analytikere i sveitsiske banken UBS, verdens største formuesforvalter.

Publisert Sist oppdatert

Analytikerne er imidlertid optimistiske på at Tesla vil tjene penger på de kundene som velger bil med tilpasninger og tilleggsutstyr for 6000 dollar (ca. 50.000 kroner).

Sjekk testen: Denne elbilen for Motors eksperter til å juble

UBSs anslag spår break-even med en utsalgspris i det amerikanske markedet på 41.000 dollar.

Massemarkedsmodellen Model 3 er varslet med en grunnpris på 35.000 dollar, ca 292.000 kroner.

Les også: Kvinner velger mest miljøvennlig

I følge CNBC har analytikerne brutt ned kostnadene i minste detalj for GMs Chevrolet Bolt – som nettopp er lansert i Norge som Opel Ampera-e. Bilindustri-analytikerne hevder GM taper 7400 dollar (ca 61.700 kroner) på hver eneste Bolt som selges, fordi produksjonsvolumet ennå er så lavt at de ikke klarer å ta ut stordriftsfordeler.

Analytikerne har gjort samme regneøvelse for Tesla, og mener Tesla umulig kan tjene penger på Model 3 før volumet blir vesentlig høyere.

Det hører med til historien at de opprinnelig anslo GMs kostnader på Bolt-produksjonen til å ligge ytterligere nesten 5000 dollar (drøyt 40.000 kroner) høyere enn de nå presenterer.
Tesla-gründer Elon Musk er kjent for å trimme kostnader, men i følge analysen fra UBS er det umulig å nå en profittmargin på 25 prosent, slik Musk har hevdet selskapet skal gjøre med Model 3.

UBS er imidlertid relativt optimistiske med tanke på den globale veksten i elbil-salget.

Se også: Denne elbil-slageren kommer i ny utgave 6. september

I dag utgjør elbilene 0,7 prosent av nybilsalget globalt, men UBS anslår det vil ligger på 14 prosent i 2025. UBS mener videre at de store bilprodusentene er i ferd med å få ned produksjonskostnadene på elbilene mye raskere enn tidligere anslått, og at dette ytterligere vil vippe regnestykket for bilholdet i elbilenes favør.

Ekspertene mener det først og fremst er tre ting som kan bremse elbilveksten:

  • For liten politisk vilje til å bruke skatte- og avgiftsinsentiver.

  • Lav oljepris.

  • Manglende forståelse hos bilkjøperne til å se kostnadene på hele bilholdet, ikke bare kjøpsprisen.