Skoda Karoq 2017 SUV ny
TØFFE TAK: I klassen for kompakte SUV-er er konkurransen virkelig tøff. Nye Skoda Karoq skal blant annet kjempe mot Toyota C-HR. Foto: Skoda
Skoda Karoq 2017 god plass
PRAKTISK: Med en relativt firkantet design, blir den innvendige plassen god. Foto: Skoda
Skoda Kodiaq 2017 nytt utstyr
NYTT UTSTYR: Karoq har mye nytt utstyr som automatisk nødanrop ved ulykker og oppkopling mot verksted. Foto: Skoda
Skoda Karoq 2017
PRISEN: Prisen er ikke klar, men trolig snakker vi om en startpris rett over 300.000 kroner Foto: Skoda
Kommer i november

Nye Skoda Karoq møter tøff motstand

Torsdag kveld ble Skodas nye kompakte SUV Karoq vist fram for første gang i Stockholm. Skoda-sjef Thomas Meiner tror bilen blir en solid suksess, men den møter tøff motstand når den setter hjulene på norske veier i november.

Del denne artikkelen

– Prisen er ikke klar, sier Meiner som trolig har en spennende plan. Han tar nemlig mål av seg til å selge 2.800 Karoq neste år – omtrent like mange som Toyota skal selge av C-HR Hybrid.

Da sier det seg selv at den ikke kan starte mye over 300.000 kroner.  Den sterkeste konkurrenten, Toyota C-HR Hybrid koster fra 304.400 til 342.000 kroner avhengig av utstyr.

Den litt mindre Mazda CX-3 starter på 250.000 kroner med en 120 hesters bensinmotor.

Så veldig lenge kan det ikke drøye før prisene er klare, for Skoda-sjefen regner med å starte forhåndssalget allerede 1. juni.

Karoq (folket på Kodiak-øya i Alaska har gitt inspirasjon til navnet) er 4,40 meter lang, fire centimeter lenger enn Toyota C-HR. Så langt vi kan se er utnyttelsen av plassen svært god, med blant annet et bagasjerom på hele 521 liter. Dette er betydelig større enn i C-HR.

Som tilleggsutstyr kan du velge bakseter som er justerbare i lengden. Disse setene kan også tas ut, slik at du får et svært stort lasterom.

Les også: Kodiaq først av fire nye Skoda-SUV-er

– Bilen har en sterk karakter og dynamisk design, sier Skoda. Sammenliknet med Toyota C-HR, som er ganske ekstrem i utseende, er Karoq heller litt tradisjonell og kjedelig å se på.  Men akkurat det kan kanskje bli en styrke. Et firkantet design gir god innvendig plass. Og de som ikke liker C-HR, liker ganske sikkert Karoq. 

Under panseret finner vi to nye bensinmotorer: En 120 hester med tre sylindrer og en 1,4 liter på 150 hester. To dieselmotorer er også tilgjengelig, men disse blir stadig mindre attraktive i Norge.

DSG automatgir kan leveres på alle utgaver, men firehjulstrekk får du bare på 150 hesters diesel.

Les også: Dette er Skoda første elektriske bil

Skodas nye online-tjenester (Skoda Connect) består av tre ulike tjenester.

Infotainment Online-pakken tilbyr nye informasjons- og navigasjonstjenester. Care Connect-pakken lar deg styre en rekke funksjoner via smarttelefonen og forbinder deg med ditt verksted. Den tredje tjenesten, SOS-nødanrop, varsler automatisk Skodas nødsentral om det skulle oppstå et trafikkuhell.

Bilen kommer med flere førerassistent-systemer for bedre sikkerhet og komfort. Det inkluderer parkeringsassistent, Lane Assist, blindsonevarsling og Front Assist med fotgjengerbeskyttelse.