Toyota Yaris hybrid 2017
UNGDOMMELIG: Med litt friskere todelt farge, har Toyota Yaris fått et mer ungdommelig og spennende preg. Foto: Rune Korsvoll
Toyota Yaris Hybrid 2017
HOLDER IKKE: Yaris holder ikke hva Toyota lover når det gjelder kjøring på strøm i byene. Vi klarte ikke 50 men 10 prosent. Foto: Toyota
Toyota Yaris 2017 interiør
LETTKJØRT: Yaris Hybrid er svært lettkjørt, med automatgir som standard og god oversikt fra førerplassen. Foto: Rune Korsvoll
Toyota Yaris HYbrid 2017 baksete
PLASSEN: Det er faktisk mulig å sitte tre, ikke alt for store personer i baksetet. Foto: Toyota
Vi testkjørte Yaris i byen

Klarer ikke 50 prosent på strøm som Toyota lover

I reklamesnutter på TV for «nye» Yaris Hybrid, lover Toyota at du kjører 50 prosent av tiden på strøm i byene. Vi har prøvd, men fikk det ikke til. Vi kjørte elektrisk rundt 10 prosent av tiden. Bortsett fra det, er ansiktsløftningen på Yaris svært vellykket.

Del denne artikkelen

For å ta dette med bykjøring på strøm først:

Vi har tidligere kjørt nye Toyota Prius Hybrid, og da var vi faktisk i nærheten av målet på 50 prosent elektrisk i by.

Den bilen, som er en god del større enn Yaris, kjørte vi med et forbruk på under 0,40 liter på mila uten å være spesielt lett på gasspedalen.

Sjekk testen: Her er fire plug-in-hybrider som scorer bra

Nå er ikke antall prosent på strøm i byen noen fasit på forbruket. Det er totalforbruket du oppnår som er viktig.

Men sett på bakgrunn av vår svært gode erfaring med nyeste Prius, imponerer ikke Yaris oss veldig der heller: Vi målte et forbruk på 0,47 på motorvei/landevei og 0,53 i bykjøring. Toyota oppgir 0,33 liter på mila.

Les også: Toyota C-HR en ny hybrid-suksess

Det er en stor forskjell på de to bilene:

Prius har fjerde generasjon hybrid-system, som er betydelig mer effektivt. Yaris er forrige generasjons hybrid. Forskjellen mellom de to i praktisk bruk er med andre ord stor.

Bortsett fra akkurat dette er ansiktsløftningen som Toyota har gjort på Yaris svært vellykket.

Det småfrekke, todelte fargevalget gjør utseendet mer spennende. Det gjør også at designen ser nyere og mer fristende ut. Innvendig gir nye materialer en lunere følelse enn tidligere.

I tillegg er kjørekomforten blitt bedre. Tidligere har motorstøyen på grunn av høyt turtall under akselerasjon vært et ankepunkt.

Vi vet ikke akkurat hva ingeniørene har gjort med Yaris, men det trinnløse automatgiret drar ikke lenger så raskt opp i turtall. Det betyr at akselerasjonen går stillere for seg. Mulig at det også er spandert noen ekstra kroner i støydemping.

Les også: Dette er elbilene uten batteri og rekkeviddeangst

Som tidligere er Yaris lettkjørt, med automatgir som standard, god oversikt fra førerplassen og et fint ryggekamera med et klart bilde på skjermen på dashbordet.

Størrelsen er som tidligere. Bilen er registrert for fem, og det er faktisk mulig å sitte tre ikke alt for store personer bak Bagasjerommet er på 286 liter. Til sammenlikning haren  VW Golf 380 liter.

Du kan kjøpe Yaris med en bensinmotor på 69 hester fra 171.500 kroner pluss leveringskostnader.

Denne er det få i Norge som vil ha. Nesten alle kjøper utgaven med hybriddrivverk og da står det fra 207.100 kroner på prislappen. 

DATA

Pris: Testbil fra ca. kr 224.800,- (Active-utstyr). Motor: Hybrid med bensin/elmotor 100 hk. Tohjulstrekk, automatgir. Lengde: 3,95 m., 5 seter. Forbruk: 0,33 l/mil. CO2-utslipp: 75 g/km. Bagasjerom 286 lit.