våt og kald sommer gir mindre dekkslitasje
VÅTT OG KALDT: En kald og våt sommer sliter dekkene halvparten så mye som en varm og tørr sommer. Foto: Rune Korsvoll
Kaldt og vått vær er i det minste bra for én ting:

Dekkene slites dobbelt så raskt i sol og høy fart

Varme og tørre sommerdager, høy hastighet og feil lufttrykk bidrar til å øke dekkslitasjen dramatisk. Kanskje må du kjøpe nye dekk allerede etter 15.000 kilometer, i stedet for etter 35.000 kilometer dersom kjørestilen er «riktig».

Del denne artikkelen

Et moderne sommerdekk vil du vanligvis kunne kjøre rundt 25 000-30.000 kilometer før det er utslitt.

Med enn «riktig» kjørestil, kan du få dekkene til å vare 10.000 kilometer lenger enn om du kjører på feil måte.

Det betyr at du selv bestemmer om du må kjøpe nye dekk etter 15.000 kilometer eller 35.000 kilometer. Og med en pris på fire nye dekk på 6.000–10.000 kroner, sier det selv at det er mye penger å spare på å følge noen enkle råd for lang levetid.

Les også: Vi har testet 18 ulike sommerdekk – og har en finsk vinner

Noen av disse forholdene kan du påvirke selv, men ikke alle.

Våt vei hjelper

Våt veibane reduserer dekkslitasjen betydelig. Og motsatt øker dekkslitasjen kraftig dersom du bare kjører på tørr veibane.

Hvis du gjennom sommeren kjører 50 prosent på våt vei, får du dobbelt så mange mil ut av dekkene enn om veibanen er våt bare 10 prosent av tiden, viser tester Continental har gjort.

Sånn sett kan vi håpe på en skikkelig våt sommer. Eventuelt flytte til Bergen.

Les også: Slik jukser bilfabrikkene seg til lavt forbruk

Kalde dager

Utetemperatur er en annen viktig faktor som påvirker dekkenes levetid.

Du oppnår bare 75 prosent av dekkenes levetid dersom temperaturen stiger fra 15 til 30 grader.

Så i tillegg til en våt sommer, bør den også bli kald…


Feil lufttrykk

Riktig lufttrykk i dekkene er absolutt nødvendig for å sikre at de lever lenge. Dersom du har 30 prosent for lavt trykk i dekkene, vil levetiden halveres.

I praksis vil det si:

Kjører du med 1,8 kilos trykk (kg/cm²) i dekkene i stedet for 2,5 som ofte er vanlig, vil det halvere levetiden på dekket.

En reduksjon av dekktrykket med 15 prosent betyr at dekket slites 20 prosent mer. Årsaken er at rullemotstanden blir betydelig høyere.

Høy hastighet

Jo fortere du kjører jo mer slites dekkene.

Øker du hastigheten fra 80 til 100 km/t, øker dekkslitasjen med 20 prosent, fordi dekkenes rullemotstand mot asfalten øker. Ved økt hastighet i sving, øker dekkslitasjen dramatisk.

Øker du hastigheten fra 50 til 80 km/t i en kurve med 200 meters radius, seksdobles slitasjen.

Les også: Vi kjører stadig saktere

Flere hestekrefter

Sterkere motor gir økt evne til akselerasjon og dermed raskere slitasje av dekkene.

En økning fra 100 til 120 hester, vil umiddelbart medføre 10 prosent kortere kjørelengde på dekkene.

Les også: Her er tre kinesiske dekk vi kan anbefale

Ved å øke lasten i bilen med 10 prosent ut over det anbefalte, vil du bare oppnå 80 prosent av kjørelengden. Dette er et aktuelt tema for blant annet håndverkerbiler.

Dersom den ekstra lasten ikke følges opp med ekstra lufttrykk i dekkene, kan slitasjen bli betydelig større.

Les også: De fem dyre bruktbilfeilene

Brems mykt

Det er ikke alltid du har mulighet til å påvirke hvor aggressivt du bremser. Likevel kan det være interessant å vite at dersom du reduserer stopplengden fra 100 til 50 meter, så firedobles dekkslitasjen.