


Kommer i august:
10 ting du må vite om «nye» Nissan Qashqai
Qashqai har vært Nissans mest suksessrike modell siden den kom på markedet i 2007. Rundt 2,3 millioner biler er solgt i Europa – 30.000 av disse i Norge – og nå oppgraderes bilen for å være attraktiv et par år til.
- Selv om Nissan forsøker å få deg til å tro det, er ikke bilen ny. Det er en ansiktsløftning for å møte den tøffe konkurransen i segmentet fram til en helt ny Qashqai kommer på markedet om et par års tid.
- Den oppgraderte utgaven kommer i norske butikker i begynnelsen av august.
- Prisene kommer til å øke noe, blant annet som en følge av at bilene blir bedre utstyrt. Nøyaktig hvor mye det dreier seg om er ikke klart før i juli. I dag koster en Qashqai med 115 hesters bensinmotor og manuelt gir fra 257.000 kroner.
- Med ny front og andre design-elementer hentet fra nye Micra, framstår Qashqai som betydelig friskere i utseendet. Det er også gjort mindre synlige designforandringer som skal kutte luftmotstand og redusere vindstøy.
- Innvendig er det tatt i bruk nye materialer som skal gi en mer eksklusiv følelse. Blant annet er det brukt mer skinn i dører, dashbord og midtkonsoll.
- Kundene ønsker seg stadig mer utstyr, derfor kommer den nye toppmodellen Tekna med blant annet panorama glasstak, adaptive LED hovedlys og Bose musikkanlegg med åtte høyttalere som standard.
- Sikkerhetsutstyret er oppgradert med automatisk bybrems med fotgjengergjenkjennelse og et såkalt rear-cross traffic alert, som varsler deg om trafikk på tvers når du rygger ut fra parkeringsplassen.
- Nissans ProPilot, som gjør bilene halvveis selvkjørende, kommer ikke på Qashqai fra introduksjonen i august. Nissan opplyser at dette systemet, som er tilgjengelig i andre deler av verden, ikke er ferdig utviklet for europeiske veier ennå. Trolig vil systemet være på plass ved årsskiftet. Ved hjelp av blant annet aktiv styring som holder bilen i kjørefeltet og fartsholder som passer avstanden til bilen foran, vil ProPilot kunne følge køen automatisk.
- På motorsiden skjer den ingen endringer. Det betyr at bilen fortsatt kommer med de to bensin- og dieselmotorene fra 110 til 163 hester som vi kjenner fra før. Med andre ord ingen form for elektrifisering.
- Det er også gjort noen endringer i understellet, med blant annet nye fjærer og støtdempere, som skal gi Qashqai bedre kjøreegenskaper. Siden vi foreløpig ikke har kjørt bilen, kan vi ikke si noe om hvordan dette eventuelt fungerer.