NY DESIGN: Med ny front og andre designendringer ser Qashqai friskere og mer morderne ut. Foto: NIssan.

Kommer i august:

10 ting du må vite om «nye» Nissan Qashqai

Qashqai har vært Nissans mest suksessrike modell siden den kom på markedet i 2007. Rundt 2,3 millioner biler er solgt i Europa – 30.000 av disse i Norge – og nå oppgraderes bilen for å være attraktiv et par år til.

Publisert Sist oppdatert
Selv om Nissan forsøker å få deg til å tro det, er ikke bilen ny. Det er en ansiktsløftning for å møte den tøffe konkurransen i segmentet fram til en helt ny Qashqai kommer på markedet om et par års tid. Den oppgraderte utgaven kommer i norske butikker i begynnelsen av august. Prisene kommer til å øke noe, blant annet som en følge av at bilene blir bedre utstyrt. Nøyaktig hvor mye det dreier seg om er ikke klart før i juli. I dag koster en Qashqai med 115 hesters bensinmotor og manuelt gir fra 257.000 kroner. Med ny front og andre design-elementer hentet fra nye Micra, framstår Qashqai som betydelig friskere i utseendet. Det er også gjort mindre synlige designforandringer som skal kutte luftmotstand og redusere vindstøy. Innvendig er det tatt i bruk nye materialer som skal gi en mer eksklusiv følelse. Blant annet er det brukt mer skinn i dører, dashbord og midtkonsoll. Kundene ønsker seg stadig mer utstyr, derfor kommer den nye toppmodellen Tekna med blant annet panorama glasstak, adaptive LED hovedlys og Bose musikkanlegg med åtte høyttalere som standard. Sikkerhetsutstyret er oppgradert med automatisk bybrems med fotgjengergjenkjennelse og et såkalt rear-cross traffic alert, som varsler deg om trafikk på tvers når du rygger ut fra parkeringsplassen. Nissans ProPilot, som gjør bilene halvveis selvkjørende, kommer ikke på Qashqai fra introduksjonen i august. Nissan opplyser at dette systemet, som er tilgjengelig i andre deler av verden, ikke er ferdig utviklet for europeiske veier ennå. Trolig vil systemet være på plass ved årsskiftet. Ved hjelp av blant annet aktiv styring som holder bilen i kjørefeltet og fartsholder som passer avstanden til bilen foran, vil ProPilot kunne følge køen automatisk. På motorsiden skjer den ingen endringer. Det betyr at bilen fortsatt kommer med de to bensin- og dieselmotorene fra 110 til 163 hester som vi kjenner fra før. Med andre ord ingen form for elektrifisering. Det er også gjort noen endringer i understellet, med blant annet nye fjærer og støtdempere, som skal gi Qashqai bedre kjøreegenskaper. Siden vi foreløpig ikke har kjørt bilen, kan vi ikke si noe om hvordan dette eventuelt fungerer.