Fiat Tipo stasjonsvogn 2017
PRISBOMBE: En Fiat som Tipo har vært et uvanlig syn på norske veier de siste årene. Sammenliknet med konkurrentene er den en prisbombe enten du vil kjøpe eller lease.. Foto: Rune Korsvoll
Fiat Tipo 2017 test Motor
MANGLER UTSTYR: Vi finner oss helt greit til rette bak rattet i Tipo, men bilen mangler en del sikkerhetsutstyr som i dag er vanlig hos konkurrentene. Foto: Rune Korsvoll
FIat Tipo 2017 Motor test bagasjerom
PRAKTISK: Tipo er såpass praktisk at den holder for en familie med ett eller to barn. Foto: Rune Korsvoll
Fiat Tipo 2017 front test Motor
ELSKER ITALIA: Vi elsker italiensk mat og drikke , men ikke Fiat. Med rimelig privat-leasing vil Fiat nå finne nye kunder i Norge. Foto: Rune Korsvoll
Billig og praktisk Tipo skal snu Fiat-trenden:

Vi har kjøpt fire ganger så mange Porsche som Fiat i 2017

Vi elsker italiensk mat, drikke og design, men skyr tilsynelatende Fiat. I 2017 har nordmenn kjøpt 321 biler fra Porsche, men bare 81 personbiler fra Fiat. Kan prisbomben Tipo få den norske skuta på rett kjøl for Fiat?

Del denne artikkelen

Med Tipo skal det gjøres et tappert forsøk på å gjenreise Fiats tapte ære. Det blir ingen lett oppgave, men importøren har noen triks på lur som de håper kan hjelpe.

I et nybilmarked der halvparten av bilene som selges er elektriske eller hybrider, sier det seg selv at et merke uten noen form for elektrifisering, stiller med et stort handikap.

Men Fiats største problem er et dårlig rykte – selv om nye undersøkelser blant annet fra NAFs søsterorganisasjon ADAC i Tyskland, viser at kvaliteten slett ikke er dårlig.

En bil med et dårlig rykte er uansett ikke lett å selge i Norge, hvor et nybilkjøp er en stor investering.

Les også: Bilene som går mest og minst i stykker

For å omgå dette problemet, satser Fiat i Norge nå stort på privatleasing.

Med en inngangspris på 65.000 kroner, kan du lease en Fiat Tipo stasjonsvogn for 1.395 kroner i måneden.

Er du på jakt etter en bil med god innvendig plass og gode kjøreegenskaper, kan dette være et attraktivt tilbud.

Da slipper du alle bekymringer om verditap og får et svært forutsigbart bilhold de neste tre årene.

Tipo finnes også i en femdørs-utgave, men det er stasjonsvognen som er den mest aktuelle i Norge.

Bilen er 4,57 meter lang – det vil si like lang som klasse-leder VW Golf stasjonsvogn – men har litt mindre bagasjeplass. Lasterommet i Golf er på 605 liter mot 550 liter i Tipo.

Uansett er den innvendige plassen i Tipo stor nok til en liten familie. Og den er ikke bare rimelig å leie, men også rimelig å kjøpe dersom du ønsker det.

Med en 95 hester dieselmotor koster Tipo stasjonsvogn fra 238.800 kroner. Da får du det nødvendigste av utstyr, inkludert automatisk bybrems.

En bedre utstyrt, 120 hesters bensin eller diesel (automatgir inkludert) koster 278.800 kroner.

Uansett er dette rimelig mot en Golf stasjonsvogn, som starter på 308.000 kroner med en 110 hesters bensinmotor.

Les også: 10 biler som forandret verden

Vi har kjørt Tipo  med 120 hesters diesel noen dager og finner oss greit til rette bak rattet.

Den henger fortsatt et par hakk etter de beste i klassen når det gjelder komfort og innvendig støynivå, mens oppfører seg stabilt og fint på veien.

At den vekker oppsikt når vi parkerer i gaten, kan skyldes to ting:

Designet er såpass spennende at folk gjerne vil ta en nærmere titt, eller at det er lenge siden folk har sett en Fiat i denne klassen i Norge.

Bilen mangler noe utstyr: Kollisjonsvarsler, filskiftvarsler, blindsonevarsler, aktiv styring, fartsholder som passer avstanden til bilen foran er for eksempel ikke tilgjengelig.

Les også: Motor tester Fiat 500 - ekte retro

Forbruket på vår bil oppgis av fabrikken til 0,38 liter på mila, mens vi klarte 0,45 på vanlig kjøring. Ikke så dårlig det heller.

Uansett: Er du på jakt etter en rimelig bil, som er stor nok for en liten familie, bør du kanskje ta deg tid til å prøvekjøre Tipo.

DATA

Pris: Testbil Tipo stv. 1,6 D autom. kr 278.800,- . Motor: Turbo-diesel 120 hk + automat, tohjulstrekk. 0,38 l/mil , CO2 101 gram/km blandet. Lengde: 4,57 m