Overgangen til DAB i bilen koster eierne 16 milliarder
HØY PRIS: Mange må kjøpe ny radio, mens noen klarer seg med en DAB-adapter. Totalkt koster det bileierne mange milliarder kroner i nytt utstyr. Foto: NAF
MÅ KJØPE NYTT UTSTYR

Overgangen til DAB koster bileierne 15,7 milliarder

Når FM-nettet nå slukkes og erstattes av DAB+, må norske bilister ut med over 15 milliarder kroner i nytt radio-utstyr. Det viser beregninger som motor.no har gjort.

Del denne artikkelen

I Norge finnes det i dag rundt 2,6 millioner personbiler og nesten 500.000 varebiler på veien,  ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken. Samtidig viser en rapport fra Digitalradio Norge at sju av ti ikke har radio i bilen som kan ta imot DAB+. Det betyr at det enten må byttes radio eller monteres DAB-adaptere i 2,1 millioner biler i Norge.

NAF har tidligere beregnet gjennomsnittsprisen for en slik oppgradering til 7.500 kroner. Å montere en adapter er det rimeligste alternativet med en kostnad fra noen hundre kroner hvis du gjør det selv, til to-tre tusen med profesjonell montering. Dyrest er det for bileiere som har en integrert radio/navigasjonsenhet som må byttes. Her kan det være snakk om kostnader på 15.000 kroner.

Ls testen: Dette er de beste DAB-adapterne

Ganger vi opp 2,1 millioner biler med 7.500 kroner, får vi en total kostnad for bilistene på 15,7 milliarder kroner.

– Høy pris

– Dette er en høy kostnad for å få radio i bilen. Vi er svært lite glad for at denne kostnaden veltes over på forbrukerne, sier seniorrådgiver Janne Pedersen i NAF Forbruker.

– Vår erfaring er også at du ikke får et godt resultat med de aller billigste adapter-løsningene. Du bør velge et alternativ med antenne som er jordet til karosseriet, og dette koster litt mer enn de billigste løsningene. Mange vil også trenge hjelp til å jorde antennen, og dette blir en ekstra utgift. Det betyr at du kanskje må betale 2-3000 kroner for en god adapter-løsning. Og da har du en løsning der ledningene henger løst i bilen. I tillegg skal du kanskje ha ny radio hjemme, på hytta og i båten, og da blir totalkostnaden enda høyere.

Les også: Alt du må vite om DAB i Norge

– Vi tok saken opp med Kulturdepartementet i fjor og pekte på at vi ikke mener det finnes rimelige løsninger for omlegging til DAB+ i bilen som også fungerer godt teknisk. Dette var nemlig et av vilkårene for slukking av FM-nettet. I siste debatt om DAB i Stortinget i desember i fjor, ble det uansett besluttet at innføring av DAB+ skal fortsette og at FM-båndet skal stenges. Vi ser ikke for oss at dette er en prosess som kan snu nå, sier Pedersen og legger til:

– Det betyr at bileierne må innstille seg på å kjøpe seg en DAB+-løsning hvis de fortsatt skal ha radio i bilen. Det finnes alternativer for de som har god mobildekning på strekningene de kjører mye. Der kan radio via mobilen være en løsning. Det er kanskje verdt å sjekke ut dette alternativet før du kjøper nytt anlegg i bilen.

Dette er tidsplanen for FM-slukkingen:

Nordland 11. januar
Trøndelag og Møre og Romsdal 8. februar
Telemark, Buskerud, Hedmark og Oppland 26. april
Sogn og Fjordane, Hordaland, Rogaland og Agder 21. juni
Østfold, Vestfold, Oslo og Akershus 20. september
Troms og Finnmark 13. desember