bilde på cadillac-bil på landevei
LUKSUSLEIE: Cadillac frister kundene med et nytt leiekonsept som er døpt et «Netflix for biler»
GM lanserer nytt leie-konsept

Lager Netflix for biler

Bilgiganten General Motors tilbyr luksusbiler etter Netflix-modellen, når de om to uker introduserer en abonnementstjeneste for Cadillac.

Del denne artikkelen

Til en pris av 1500 dollar (ca 12.900 kroner) i måneden og oppover kan kunder leie Cadillac og Escalade SUV-modeller som normalt ligger i prisleiet mellom 60.000 (ca. 517.000 kroner) og 100.000 dollar (ca. 862.000 kroner) i det amerikanske markedet.

Det er minimalt av disse modellene som sliter norsk asfalt, ettersom avgiftsstrukturen ville innebære en pris om lag tre ganger over de veiledende prisene i USA.

GM-selskapet Cadillac hevder «Book a Cadillac»-konseptet er det første i sitt slag i USA, og at det ikke kan sammenliknes med noen av bildelingstjenestene. I Norge er Hertz BilPool og Bilkollektivet to av de etablerte delingstjenestene.

– Kundene vil få beholde en bil til enhver tid i avtaleperioden, sier Cadillac-talsmann Eneuri Acosta til Reuters.

Bransjebladet Advertising Age, et av USAs ledende medier innen reklame og markedsføring, døpte det straks et «Netflix for biler». Men Cadillac selv omtaler det som en abonnementstjeneste.

Bilene leveres og hentes på bestilling fra den mobil-app’en som tilhører programmet. Foreløpig er konseptet begrenset til New York-området.

Kundene vil ha mulighet til å skifte bilen 18 ganger pr år. Erfaringene fra pilotprosjektet var at kundene byttet bil omtrent hver måned.

«Noen vil sikkert ønske å ha en sedan-modell sommerstid, og så bytte til en SUV i vintermånedene», heter det i en pressemelding fra Cadillac.