BARE JUKS

Denne norske reklamefilmen er vist 64 millioner ganger

Den er vist 63,7 millioner ganger i 125 land og er kåret til den sjette beste reklamefilmen i verden. Filmen som den norske VW-importøren har laget for å vise hvordan den nye tilhenger-assistenten fungerer, er blitt en internasjonal suksess. Men egentlig er det juks fra ende til annen.

Del denne artikkelen

– Da VW for et år siden introduserte sin såkalte ”Trailer Assist”, som gjør det enklere å rygge med henger,  ønsket vi å finne en måte å kommunisere budskapet enkelt og tydelig på. Vi tok kontakt med Try reklamebyrå som kom opp med ideen med bil og henger som gjennomfører de mest kompliserte rygge-øvelsene på en tilsynelatende enkel måte. Filmen ble kjempegod og antall mennesker som har sett den overgår alt vi kunne drømme om, sier PR-sjef Anita Svanes hos VW-importør Harald A Møller.

Les også: Slik blir VWs nye, elektriske folkevogn

– Filmen har hatt 64 millioner visninger på sosiale medier og i tillegg er den brukt som TV-reklame i Norge og mange andre land. Det betyr at antall mennesker som har sett den er enda høyere. Den har i tillegg fått 133.000 kommentarer og har virkelig gjort ”Traler Assist” kjent over store deler av verden, sier Svanes.

Mange har spurt seg selv hvordan det er mulig å rygge en bil med henger så raskt i trafikken. Svaret er enkelt som slutten av denne filmen viser: Tilhengeren er bygget om til en ”bil”, som trekker den virkelige bilen etter seg.

Les også: – Det har vært et tøft år med diesel-skandalen

I virkeligheten går det ikke så raskt for de bilene som er utstyrt med den nye tilhenger-assistenten. Ved å trykke på en knapp på dashbordet kan du styre hengeren på plass ved å bruke justeringsknappen til det venstre speilet som en  joystick.