NAF-test avslørte livsfarlig feil på "strøken" Jeep
– Bilen så nesten "strøken" ut, men hadde store rustskader i bærende konstruksjoner og var etter mitt skjønn livsfarlig å kjøre med, konkluderte NAF-tekniker Marius Holtzschwartz Foto: Marius Holtzschwartz
NAF-test avslørte livsfarlig rust  på strøken Jeep
RUST I UNDERSTELL: Det var kraftige rustangrep mange steder i understellet. Foto: Marius Holtzschwartz
NAF-test avslørte livsfarlig rust på strøken Jeep
TOK TEST: – Testen tok omtrent én time. Da den var ferdig, fortalte NAF-tekniker Holtzschwartz at bilen rett og slett var farlig å kjøre med. Foto: Privat
NAF-test avslørte store rustskader i hjulopphenget
FARLIG: Med slike rustskader i hjulopphenget, kan en fartsdump være nok til at bilen kneller sammen. Foto: Marius Holtzschwartz
NAF-TEST STOPPET TABBEKJØP

Denne bilen så strøken ut, men se hva testen avslørte…

Denne bilen – en Jeep Grand Compass 2007-modell – så nesten strøken ut da den rullet inn på NAF-senteret i Lillestrøm. Mikael Mårvik Derås sto i ferd med å kjøpe drømmebilen, men ville ta en NAF kjøpstest for sikkerhets skyld. Det angrer han ikke på.

Del denne artikkelen

– Jeg så på mange ulike modeller og fant til slutt en kjempefin bil på Finn.no, som virket perfekt, sier Mårvik Derås.

Men det skulle vise seg å være langt fra virkeligheten.

Ett av kriteriene til 28-åringen var nemlig å ha bilen, en Jeep Compass 2007-modell, på NAF-test før han underskrev kjøpekontrakten. Det gjorde han lurt i.

Les også: Dette bruktbil-monsteret kan koste deg 50.000

– Da jeg så bilen for første gang, var jeg sikker på at den var helt riktig for meg. Den så strøken ut både utvendig og innvendig, forteller Mårvik Derås.

Men så kom NAF-testen, en vurdering av kjøretøyets tekniske tilstand i forkant av bilkjøpet. Det var tekniker Marius Holtzschwartz ved NAF-senteret på Lillestrøm som  undersøkte bilen.

Les mer om trygt eierskifte på naf.no

– Testen tok omtrent én time. Selger og jeg brukte tiden til å bli bedre kjent og se over papirene. Da testen var ferdig, fortalte Holtzschwartz at bilen rett og slett var farlig å kjøre med. Den hadde store rustskader blant annet i hjulopphenget.

Les også: 10 spennende bruktbil-kupp

– Han tok meg med til bilen som sto oppe på bukken. Rustskadene på understellet og hjulopphenget var så store at man ikke må ha mye teknisk innsikt for å se at dette var en bil som jeg absolutt ikke burde kjøpe.

Teknikeren forklarte så at det måtte gjennomføres reparasjoner for rundt 50.000 kroner umiddelbart, og sa videre at bilen var regelrett farlig å kjøre med.

Her kan du tegne NAF eierskifteforsikring

– Denne bilen bør ikke kjøres én meter. Én fartsdump – og den kan bryte sammen, fortalte tekniker Holtzschwartz.

Kjøpet ble det altså ikke noe av. Nå er Mårvik Derås først og fremst glad for at han tok en NAF-test og slapp med skrekken.