ROBUST: Det er snart 50 år siden første Toyota Hilux så dagens lys. Spesielt i områder i Afrika og Asia med svært krevende kjøreforhold, er bilen virkelig populær. Det sier mye om kvaliteten. Foto: Rune Korsvoll

MOTOR-TESTEN: TOYOTA HILUX

Dette er bilen Top Gear ikke klarte å ta livet av

De forsøkte å sprenge den, kjøre den tom for olje og drukne den i havet. Den startet igjen hver gang. Å ta livet av en Toyota Hilux viste seg som en vanskelig oppgave for gutta i BBC-programmet Top Gear.

Publisert

Nå var det riktignok en 1990-modell de forsøkte å ta livet av, men lite tyder på at den aller nyeste utgaven av Toyota Hilux er mindre solid.

Her snakker vi fortsatt om en bil bygget på solid ramme av stål, en dieselmotor på 159 hester som kan trekke tunge lass og firehjulstrekk med lavgirserie og mulighet for å sperre. Så langt vi kan se er den nå betydelig bedre behandlet mot rust. Det var stort sett det som tok livet av de eldre utgavene av Hilux. 

Nye Hilux har fått et mer moderne utseende, er blitt 20 centimeter lenger,  selges både som dobbelt-kabiner med store bakdører og X-Cab uten bakdører men med lengre lasteplan.

Les også: Super-kul Toyota C-HR liten SUV

For de fleste pickup-kjøpere er arbeidskapasiteten det viktigste. Og den er blitt enda bedre. En helt ny 2,4 liters turbodiesel på 150 hester sitter under panseret. Den har 400 newtonmeter trekkraft mellom 1.600 og 2.000 omdreininger.  Bilen har firehjulstrekk og lavgirserie, som opereres med en bryter på dashbordet. På bakakselen er den en differensial-sperre med begrenset slipp. I tillegg er hele lasteplanet på nye Hilux forsterket, slik at den nå kan trekke henger på 3,2 tonn og laste 1000 kilo.

På firehjulstrekk-utgaven kan du velge mellom automatgir og sekstrinns manuell girkasse. Begge oppgis med et forbruk på 0,69 liter per mil og 187 gram CO2 per kilometer. Under vår prøvekjøring endte forbruket på 0,85 liter på mila, de fleste på landevei.

I motsetning til Nissan Navara , som har fått en moderne bakstilling med skrufjærer for å bedre landeveiskomforten, beholder Toyota bladfjærer på Hilux. Komforten er blitt bedre, men så lenge du ikke har vekt på lasteplanet, er den relativt stiv. Den trives absolutt best med noen kilo last.

Også når de gjelder utstyr har Toyota gjort mye med bilen. Ikke minst gjelder dette sikkerhetsutstyret, som nå omfatter et kollisjons-varslings system, vinglevarsler, automatisk fjernlys og skiltleser. Interiøret er også mer lik en personbil, med en berøringsskjerm midt på dashbordet.

Hilux med dobbeltkabin koster fra rundt 362.500 kroner som varebil med manuelt gir. Prisen for X-Cab er 10.000 kroner lavere. Om du vil kjøpe den som personbil med bakseter, snakker vi rundt 650.000 kroner.

DATA

Pris: Fra ca. kr 362.000,-. Motor: Diesel m/turbo 150 hk, firhjulstrekk m/lavgir, 6-trinns automatgir. Lengde: 5,33 m., 2 seter. Forbruk: 0,69 l/mil. Lasteevne 1020 kg. Henger 3,2 tonn.