NAF Motor test Suzuki Ignis 2017
LITEN OG GOD: Dersom du ikke har stort behov for plass, men vil ha en rimelig bil med firehjulstrekk og høy sitteposisjon, er nye Suzuki Ignis et svært godt alternativ. Foto: Rune Korsvoll
NAF Motor tester Suzuki Ingis 2017
TAR SEG FRAM: Med firehjulstrekk og høy bakkeklaring blir både framkommeligheten og stabiliteten på dårlige vinterveier svært god. Foto: Rune Korsvoll
NAF Motor tester Suzuki Ignis firehjulstrekk bagasjerom
LITE BAGASJEROM: Bagasjerommet er lite, men kan gjøres større ved å skyve baksetene forover. Foto: Rune Korsvoll
NAF Motor tester Suzuki Ignis 4x4
BRA UTSTYR: Vår GLX-utgave har overraskende bra med utstyr og får fem stjerner i EuroNCAPs kollisjonstest. Foto: Rune Korsvoll
NAF Motor tester Suzuki Ignis 2017 DAD radio
DAB: DAB-radio er standard. Foto: Rune Korsvoll
NORGES BILLIGSTE FIREHJULSTREKKER

Lille Ignis overrasker stort

Suzuki Ignis er ikke mer enn 3,7 meter fra støtfanger til støtfanger. Likefullt overrasker den lille firehjulstrekkeren stort. Ikke bare fordi den er Norges billigste firehjulstrekker med en pris fra 205.000 kroner.

Del denne artikkelen

Utseendet kan diskuteres, men mange synes den er kul. Fargevalgene er ungdommelige. Det som setter nye Ignis foran alle konkurrenter, er at den har firehjulstrekk, høy bakkeklaring og et lite hybriddrivverk.

Det første betyr at framkommeligheten på vinterføre blir svært god. Men også stabiliteten under kjøring på glatte, dårlige veier blir kraftig forbedret sammenliknet med en bil med tohjulstrekk.

Hybriddrivverket har et lite batteri som omdanner bremseenergien til strøm og lagrer denne for bruk under neste akselerasjon.

Batteriet er mindre enn i de hybriddrivverkene Toyotas biler har. Derfor klarer det heller ikke å redusere bensinforbruket like mye. Vår Ignis brukte 0,51 liter på mila på blandet kjøring på vinterveier.

Bilen levere bare med en motor – en 1,2 liters bensin som yter 90 hester. På landeveiskjøringer fungerer den helt greit, men under akselerasjon må turtallet opp i over 3000 omdreininger før den yter maksimalt.

En femtrinns manuell girkasse er standard. Også den fungerer fint på normalt landeveiskjøring, men på motorvei ville et sjette gir gitt noe mindre støy.

Pluss: Firehjulstrekk og høy bakkeklaring gir gode vinteregenskaper. Minus: Bagasjeplassen er liten. | Rune Korsvoll

Men når det er sagt: Ignis er faktisk ganske komfortabel å kjøre, med mindre innvendig støy enn forventet. På førerplassen sitter vi høyere enn i en annen småbil og har bedre oversikt ut. Instrumenteringen er oversiktlig og grei.

Med en svingdiameter på 9,4 meter – noe som er svært lirte for en bil med firehjulstrekk – er den en drøm å parkere i trange P-hus.

Ignis er registrert for fem personer. To voksne i baksetet har fin beinplass og takhøyde, mens tre blir for trangt i bredden. Bagasjerommet er bare på 204 liter, men baksetene kan skyves framover (317 liter) og seteryggene slås ned.

Rimeligste utgave koster fra 204.900 kroner. Vår bil hadde GLX-utstyr og en pris på 224.900 kroner pluss registreringskostnader og vinterhjul.

Den er overraskende godt utstyrt. Standard er blant annet fartsholder, gode LED hovedlys, nødbrems for andre biler, vinglevarsler – utstyr du vanligvis forventer å finne på betydelig større og dyrere biler. Med dette utstyret fikk Ignis toppkarakteren fem stjerner i EuroNCAPs kollisjonstester. Standard-utgaven fikk tre stjerner.

DATA

Pris: Fra ca. kr 205.000. Motor: Bensin 90 hk, firehjulstrekk, 5-trinns manuelt gir. Lengde: 3,70 m, 5 seter. Forbruk: 0,47 l/mil. CO2-utslipp: 106 g/km. Bagasjerom 204 lit.