BMW i3 med lang rekkevidde mest solgte elbil
MEST SOLGT: Etter at BMW i3 fikk større batteri og lengre rekkevidde, er den blitt den mest populære elbilen i Norge. Foto: BMW
CO2-utviklingen i Norge de siste årene
SYNKER KRAFTIG: Slik er utviklingen i CO2-utslippet fra de nye bilene som er solgt i Norge de siste årene. Politikernes mål for 2020 ble nådd i januar. Foto: Opplysningsrådet for Veitrafikken
KRAFTIG ØKNING I BATTERIBILER

CO2-målet for 2020 ble nådd i januar

CO2-utslippet fra de nye bilene som ble solgt i januar, var bare 84 gram per kilometer. Dette er ett gram mindre enn det målet som Stortinget har satt for bilsalget i 2020.

Del denne artikkelen

Kuttet i CO2-utslippet fra nye biler i Norge går med andre ord betydelig raskere enn det politikerne har sett for seg. Gjennomsnitts-utslippet på 84 gram for de nye bilene som ble solgt i januar er 12 gram lavere enn i januar i 2016, ifølge nye tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. Forklaringen på den kraftige nedgangen, er at salget at null-utslippsbiler økte kraftig. Det ble solgt 2.289 nye elbiler og seks biler med hydrogendrift  januar, en økning på 16,9 prosent fra samme måned i fjor. Nullutslippsbilene sto for 17,6 prosent av markedet.

Les også: Norge best i Europa på CO2

I tillegg ble det solgt 4.419 hybridbiler – 2.609 av disse ladbare. Dette var en økning på hele 121,7 prosent fra januar 2016, mest takket være at utvalget av hybrid-modeller er blitt betydelig bedre. Hybridbilene har nå nesten 34 prosent av markedet for nye biler i Norge.

– Målet vårt er at i 2025 skal alle nye biler som selges i Norge være nullutslippsbiler. VI ser nå at teknologigjennombruddet går raskere enn vi trodde, sier klima- og miljøminister Vidar Helgesen. 

– Det er enighet på Stortinget om at momsfritaket for elbiler skal vare fram til 2020 for. Selv om noen av elbilfordelene kan bli redusert, skal det alltid lønne seg økonomisk å kjøre miljøvennlig. Vi har varslet at en elbil uansett ikke skal betale mer enn 50 prosent i bompenger og på ferger, sammenliknet med en fossilbil, sier Helgesen. 

Les også: Dette er de ti bilene som forurenser mest

Samtidig med økningen i salget av hybrid- og nullutslippsbiler, synker salget av dieselbiler kraftig. I januar var markedsandelen til dieselbilene bare 23,9 prosent – en nedgang fra 39 prosent i januar i fjor. For første gang siden 2006 selges det nå flere biler med bensinmotor enn med dieselmotor. Markedsandelen til de rene bensinbilene var 24,7 prosent.

De mest solgte ladbare hybridbilene i januar

1. Volkswagen Passat

411

2. Volvo XC90

398

3. Mercedes-Benz GLC

275

4. Volkswagen Golf

257

5. BMW 2-serie

170

6. BMW X5

166

7. Volvo V60

162

8. Audi Q7

155

9. Mitsubishi Outlander

144

10. Mercedes-Benz C-klasse

129

De mest solgte elbilene i januar

1. BMW i3

622

2. Nissan Leaf

352

3. Renault Zoe

240

4. Tesla Model X

238

5. Volkswagen Golf

235

6. Hyundai IONIQ

166

7. Tesla Model S

129

8. Kia Soul

85

9. Volkswagen up!

77

10. Mercedes-Benz B-klasse

70

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken