Forbruket fordobles i kulde test Motor 2017
EN LITER PÅ MILA: En liter på mila høres ut som en historie fra gamle dager, men flere biler noterte seg for så høyt forbruk under Motors test i vinterkulde. Mest effektiv forbrenning hadde Toyota C-HR Hybrid. Foto: Rune Korsvoll
Forbruk og utslipp dobles i kaldt vær:

Så mye bruker bilen din i vinterkulda

Norske bileiere opplever at det er umulig å få bilen til å gå så billig som det bilprodusentene påstår i sine skryte-tall.

Del denne artikkelen

Biler med oppgitt forbruk på 0,5 liter på mila, bruker ofte 0,8 på norske veier. Det viser målinger som Motor har gjort i forbindelse med den store vintertesten.

Forbruket i kulde er testet i Technical Research Centre of Finlands (VVT) laboratorium i Helsingfors i minus 7 grader, etter EUs syklus ECE 15.

Forbruket som vises i grafen er målt både når motoren er kald og etter at den er blitt varm.

Testsyklusen starter med fire kilometers bykjøring etter fastsatt syklus, detter en oppvarmingsperiode på landeveien og en ny runde med bykjøring med varm motor.

Det høyeste forbruket hadde Jaguar XE og VW Tiguan med 1,34 liter på mila i kulde, fulgt av Volvo S90 med 1,31 liter på mila.

På alle bilene ble forbruket ekstra høyt på grunn av at de hadde diesel ekstra-varmere. Den mest effektive forbrenningen hadde Citroën C3 og Toyota C-HR Hybrid.

Men også disse hadde et forbruk langt høyere enn det fabrikken oppgir, slik våre målinger dokumenterer.

Les også: Den store vinterbiltesten 2017

Årsaken til de store avvikene er at de offisielle målingene som ligger til grunn for bilfabrikkenes tall for forbruk,  CO2- og NOx-utslipp, har vært kjørt etter en svært gunstig testmetode.

Den såkalte  NEDC-syklusen (New European Driving Cycle), inneholder fire kilometer bykjøring og sju kilometer landeveiskjøring under svært gunstige forhold.

I tillegg har bilprodusentene en del triks som gjør at forbrukstallene kuttes ytterligere. Det viser en studie gjennomført av den Brussel-baserte organisasjonen Transport & Environment.

Triksene omfatter alt fra at bilen bare kjører på flat «vei», at temperaturen er opp til +29 grader, med mye luft i dekkene for å få lav rullemotstand og at klimaanlegg og vifte ikke brukes.

Les også: Slik jukser bilfabrikkene seg til lavt forbruk

Nå har EU å innføre nye regler for testing av forbruk og utslipp, slik at tallene stemmer bedre med virkeligheten.

Testingen startet 1. september, men det er først fra 1. januar 2019 at alle biler skal oppgis med forbruk og utslipp etter den nye metoden.

Les også: Ny forbrukstest kan gjøre bilene 100.000 dyrere

MOTORS FORBRUKSTEST  2017

Alfa Romeo Giulia 2,2 Diesel A 0,71 (0,53)
Audi Q2 1,4 TFSI S-tronic 0,76 (0,73)
Citroën C3 Puretech 110 0,62 (0,55)
Ford Ecosport 1,0 Ecoboost  0,68 (0,66)
Honda HR-V 1,5 0,79 (0,71)
Hyundai Ioniq Hybrid DCT 0,64 (0,34)
Jaguar XE E-Performance 0,89 (0,50)
Kia Niro 1,6 GDI Hybrid 0,76 (0,38)
Mercedes-Benz E 220 d A  0,83 (0,47)
Opel Astra Sports Tourer 1,4 T 0,73 (0,62)
Peugeot 3008 Puretech 130  0,73 (0,62)
Renault Mégane Sport Tour TCe 0,85 (0,68)
Seat Ateca 1,4 TSI DSG  0,76 (0,64)
Toyota C-HR Hybrid 0,63 (0,34)
Volkswagen Tiguan 1,4 TSI DSG 0,89 (0,74)
Volvo S90 D3 0,85 (0,52)

Vårt målte forbruk i bykjøring med varm motor. Fabrikkens oppgitte tall i parantes.