UTSEENDET TELLER: Når du ser disse bilene kan det være vanskelig å forstå hva designerne har tenkt på.

Husker du disse?

Dette er de 10 styggeste bilene vi vet om

Bilhistorien er full av flopper som både kundene og produsentene helst vil glemme. At utseendet ikke teller, er en myte. Noen ganger er det vanskelig å forstå hvordan designere kommer opp med slike ideer. Vi har plukket ut de ti styggeste bilene vi vet om – i alfabetisk rekkefølge.

Publisert Sist oppdatert

Les også: Dette er de nye bilene som kommer på veien i 2018

AMC Gremlin

Bilen ble lansert i 1970 som en todørs kompakt modell og skulle være American Motor Companys svar på importerte biler som VW Rabbit (Golf) og Toyota Corolla. Det ble faktisk solgt litt over 600.000 biler, men i 1978 var det slutt.

Daihatsu Copen

Lille Daihatsu Copen ble bygget for å tilfredsstille de spesielle småbil-reglene i Japan i 2002. Den lille to-seteren med avtagbart tak kom også til Norge, men ble ingen suksess. Ikke overraskende, vil nok mange si. I 2012 bestemte Daihatsu seg for å stoppe produksjonen.

Fiat Multipla

Multipla (ikke å forveksle med Fiat 600 Multipla fra 1955 som var en kul bil) er kanskje den mest praktiske familiebilen Fiat har bygget, med tre seter foran og tre bak. Noen stor suksess utenfor Italia ble den imidlertid ikke.

 Ford Ka

«Den ser ut som en hamster med vrengte baklommer», var karakteristikken fra en britisk kollega etter den første prøvekjøringen av Ford Ka i 1996. Likevel ble denne småbilen en bestselger blant annet i England, først og fremst takket være en lav pris.

 Ford Scorpio

Første generasjon Ford Scorpio var en suksess, men da oppfølgeren ble vist på Paris-utstillingen  i 1994, trodde ikke folk sine egne øyne. «Nye Scorpio setter en stopper for alle diskusjoner om hva som er den styggeste bilen på veien», skrev Jeremy Clarkson i Times. I 1998 ble produksjonen stoppet.

GM EV1

GM EV1 var forut for folks ønske om å kjøre elektrisk bil. I 1996 trillet de første av totalt 2000 eksemplarer av bilen ut fra fabrikken i Michigan. Politikere og celebriteter sto i kø for å lease bilen og bli avbildet som miljøvennlige, men da leasingperioden var over, samlet GM sammen bilene og kjørte dem i vrakpressa.

Pontiac Aztek

Har du aldri hørt om Aztek? Ikke så rart, siden General Motors første crossover bare ble bygget mellom 2001 og 2005 og solgte svært dårlig. Likevel har den blitt berømt som verdens styggeste bil i flere kåringer.

Renault Avantime

Ideen var at barna til eierne av suksessrike Renault Espace skulle være trofaste mot bilmerket også etter at de hadde flyttet hjemmefra. Derfor ble Avantime bygget. Den ble satt i produksjon i 2001. Nesten ingen ville kjøpe bilen og etter bare et par år var det stopp.

SsangYong Rodius

Sør-koreanske SsangYong introduserte Rodius i 2004. I Norge ble den solgt først og fremst som varebil og fikk en viss popularitet på grunn av lav pris og svært god plass. I 2005 ble den kåret til verdens styggeste bil av magasinet Top Gear.

Suzuki X90

Etter at Suzuki bestemte seg for å bli modige på design på 90-tallet, dukket X90 opp. Bilen var en toseter som ikke var brukbar til noen ting, siden et reservehjul i full størrelse fylte så å si hele bagasjerommet. Størst suksess gjorde bilen som reklameplakat for Red Bull.