Land Rover Defender har ingen blåtann, men kan kjøre i vann opp til panseret
TØFFING: Land Rover Defender har ingen blåtann, men kan kjøre i vann opp til panseret. Foto: Land Rover
Siste Land Rover Defender ut fra fabrikken i England
SISTE BIL: Siste Land Rover Defender ut fra fabrikken i Solihull i England i januar. Foto: Land Rover
Land Rover Defender så dagens lys i 1948
STARTEN: Land Rover Defender så dagens lys i 1948. Den skulle hjelpe britiske bønder med daglige gjøremål etter krigen. Foto: Land Rover
Land Rover Defender

En gammel tøffing har takket for seg

Siden Land Rover Defender ble lansert i 1948, har den vært en av de tøffeste firehjulstrekkerne på markedet. Nå har den siste utgaven rullet av samlebåndet i fabrikken i Solihull i England. Det er moderne miljø- og sikkerhetskrav som har tatt livet av bilen.

Les mer og se video av 1956-ekspedisjonen til Singapore her

Opprinnelig var Defender en bil som skulle hjelpe britiske bønder i det daglige arbeidet etter andre verdenskrig. En mellomting mellom en traktor og personbil. Defender hadde ingen blåtann, men til gjengjeld kunne den vade i vann opp til panseret. Ingen berøringsskjermer, men til gjengjeld klatret den opp de bratteste bakkene uten protester.

Egentlig skulle eventyret vært slutt for flere år siden, men etterspørselen etter bilen har vært så stor at pensjonist-alderen stadig er blitt utsatt. Helt til det siste er det produsert rundt 20.000 biler i året. Totalt er det produsert rundt to millioner Defendere i løpet av de 68 årene den har levd.

Selv om det er slutt for originale Defender, har Land Rover planer om en helt ny, moderne utgave. DC 100 er Land Rovers konsept for framtidens Defender. Den skal få de samme ekstreme terreng-egenskapene, men blir mer en fritidsbil enn en arbeidshest. Det betyr også at komforten blir bedre og at den trolig får et hybriddrivverk som gjør den ”grønnere” enn dagens. Det er snakk om at en slik bil skal være på veien i 2018.