Hyundai Ioniq er både elbil, ladbar hyrid og hybrid i samme bil
TRE I EN: Hyundai Ioniq kommer først som hybrid, deretter som elbil og ladbar hybrid i Norge. Foto: Rune Korsvoll
bak rattet i Hyundai Ioniq
BAK RATTET: Hyundain Ioniq har vært på et kort Norgesbesøk allerede og vi har vært bak rattet i bilen. Foto: Rune Korsvoll
Hyundai Ioniq kommer til Norge i sommer
KOMMER SNART:I oktober kommer hybrid-utgaven og rett etterpå den elektriske utgaven av Ioniq til Norge. Foto: Rune Korsvoll
Hyundain Ioniq får tre forskjellige motorer
TRE DRIVERK: Vanlig hybrid, ren elektrisk motor eller en ladbar hybrid; valget er ditt. Foto: Rune Korsvoll
automatgir er standard på Hyundai Ioniq
AUTOMAT STANDARD: Trinnløst automatgir blir stadndard på alle de tre variantene Foto: Hyundai
Ioniq har trådløs lader for mobilktelefon
TRÅDLØS: Foreløpig er det bare mobiltelefonen som kan lades trådløst. Foto: Hyundai
Hyundai Ioniq

Bak rattet i Hyundais nye kinderegg

Tre-i- en er fullt mulig, også i bilverdenen. Det beviser Hyundai når de lanserer Ioniq i Norge i oktober: Først som hybrid, rett etterpå som ren elektrisk bil og i midten av 2017 som ladbar hybrid. Vi har allerede vært bak rattet i bilen.

Ionoq ser ut som og føles som en helt vanlig bil på størrelse med Toyota Prius. Førerplassen skiller seg ikke fra en vanlig familiebil, bortsett fra at automatgir er standard. Det samme er utstyr som varme i rattet, ventilasjon i setene, trådløs lading av mobiltelefonen, vinglevarsler, et system som nødbremser for andre biler og fotgjengere når du er uoppmerksom og så videre. Med andre ord en svært godt utstyrt bil.

Jeg sitter godt i førersetet. Baksetet har god plass til to voksne.

Ioniq hybrid, som kommer til Norge først, har en bensin-motor og elmotor som til sammen yter 141 hester og et CO2-utrslipp på 79 gram ifølge fabrikken. Det vil si et forbruk på rundt 0,35 l/mil. Den rene elbilen, som kommer i november/desember, har en motor på 120  hester og et 28 kWh litium-ion-polymer batteri, som skal gi en kjørelengde på 250 kilometer. Fortsatt ifølge fabrikken. Dette er på linje med Nissan Leaf og VW e-Golf. Hva det betyr i praktisk kjøring i Norge, vet vi ennå ikke. Den elektriske utgaven av Ionoq har jeg ennå ikke vært bak rattet i, og derfor er jeg spent på hvor mye plass den store batteripakken stjeler fra bagasjerommet. Den er nemlig plassert ”under baksetet og i bagasjeområdet” ifølge Hyundais europeiske prosjektsjef Dennis Elsweier. Erfaringsmessig tar den en god del plass, og kan også medføre at sitteputen bak blir høyere og takhøyden noe dårligere.

Neste sommer kommer den ladbar hybridutgaven av Ioniq til Norge. Den kan kjøre rundt  fem mil på strøm før bensinmotoren starter og hjelper deg videre. Hva de tre bilene vil koste, sier Hyundai Norge ennå ikke noe om. Vi tipper at hybridutgaven får en pris fra rundt 280 000 kroner, mens elbilen vil koste fra rundt 240 000 kroner.