BMW X3 er sportslig og komfortabel
TØFF KONKURRENT: Til tross for noen år på baken, henger BMW X3 imponerende godt med i kampen mot tøffe konkurrenter fra Audi og Mercedes. Foto: Rune Korsvoll
Interiøret er oversiktlig, men utstryet spartansk
GOD FØRERPLASS: Førerplassen i BMW X3 er god, men utstyret ganske spartansk i utgangspunktet. Foto: Rune Korsvoll
ryggekamera gir god oversikt under rygging
KOSTER EKSTRA: Mye av utstyret koster ekstra på BMW X3. Ryggekamera er nødvendig for å sikre god oversikt under rygging. Foto: Rune Korsvoll
Motor test BMW X3 2016

Sportslig og komfortabel BMW X3

BMW X3 er en super SUV med mye plass, effektive motorer og sportslig kjørefølelse. Men den blir fort relativt dyr, når du får på alt utstyret som er vanlig i en bil i denne klassen.

Liker: Romslig og sportslig. Liker ikke: Relativt dyr Rune Korsvoll

Konkurransen fra Mercedes, Audi og Volvo er tøff i dette segmentet. Men etter en ansiktsløftning i 2014, henger BMW X3 forbløffende godt med i kampen. Det til tross for at den kommer i helt ny utgave i løpet av neste år dersom BMW velger å holde normalt utskiftings-intervall. Bak rattet er det lett å finne seg til rette og ikke minst sitter vi godt. Bilen har god kjørekomfort, behagelig innvendig støynivå og er lettkjørt med åtte-trinns automatgir. Men vi sitter også igjen med en sportslig følelse.

Den innvendige plassen er også et pluss. Beinplassen i baksetene er god og bagasjerommet tar 550 liter. Det holder godt til en barnefamilie i daglig bruk.

På motorsiden er det først og fremst diesel som gjelder. X3 kan riktignok leveres med en bensinmotor på 184 hester, men den har en startpris på nesten 600.000 kroner med bakhjulsdrift. Billigste utgave er en 136 hesters diesel med bakhjulsdrift og manuelt gir fra 496.900 kroner.

Den tøffe vintertesten av 16 biler med firehjulstrekk

Vår bil har en 163 hesters turbodiesel som er et godt kompromiss mellom pris og ytelse. Dreiemomentet på 400 newtonmeter gjør kjøreopplevelsen god og forbruket skal ifølge BMW ligge rundt 0,51 liter på mila. Under vår prøvekjøring på norske vårveier, viste måleren 0,63 liter på mila. Ikke dårlig det heller for en relativt stor bil.

SUV-ene som nordmenn elsker

Automatgir bør du ha på en sånn bil og firehjulstrekken sørger for god framkommelighet på vanskelig vinterføre. Da koster den 578.900 kroner pluss registreringskostnader og vinterhjul. Men så var det dette med utstyret. Det er det ikke mye av. Her er noe av det vi ville valgt: Xenonlys (27.700,-), Metallic lakk (10.000,-), ryggesensor foran og bak ( 5.900,- x2), ryggekamera (4.640,-) DAB-radio (2.750,-), navigasjon (11.600,-), automatisk bybrems (5,750,-), blindsonevarsler (8.200,-), filskiftvarsler (6.200,-) for å nevne noe.  Du kan med andre ord fort plusse på 100.000 kroner til.

 DATA

Pris: Fra ca. kr 578.900 ,- (xDrive 20d). Motor: Turbodiesel, 163 hk + automatgir, 0,51 l/mil  blandet. Lengde: 4,66 m. Bagasjerom: 550 lit.