Nissan-sjef Carlos Goshn foran IDS Concept
KJLØRE SELV: – i 2020 vil denne bilen kjøre seg selv, sier Nissan-sjef Carlos Goshn. Foto: Rune Korsvoll
Nissan IDS framtids konsept kjører selv
ELEKTRISK: Nissan IDS Concept er en ren elektrisk bil og gir et bilde av hvordan Nissans biler vil si ut i årene framover.Noen tror at dette er det første utkastet til nye Nissan Leaf. Foto: Rune Korsvoll
Nissan IDS Concept spennende interiør
INTERIØRET: Spennende men kanskje urealistisk å vente seg at neste Nissan Leaf vil ha dette interiøret. Foto: Rune Korsvoll
Toyota FCV PLus er neste generasjon hydrogenbil n
NESTE HYDROGENBIL: Dette er første utkast til Toyotas neste hydrogenbil. Mer spennende ka det neppe bli. Foto: Rune Korsvoll
Teknologi og bil

Biler med robot-hjerne og null-utslipp

– I 2020 er vi klar til å starte salget av en bil der du kan velge om du vil kjøre selv eller la bilen frakte deg automatisk til jobben. Den er elektrisk og har lang rekkevidde sa Nissan-sjef Carlos Gosh på et møte med media.

 IDS Concept er en forsmak på akkurat en slik bil. Bilen er elektrisk og har et batteri på 60 kWt. Det betyr at rekkevidden blir rundt 500 kilometer før den må lades. Designen viser klare trekk av hvordan Nissans biler vil se ut i årene som kommer. Spennende og tilpasset en ung generasjon som ikke er opptatt av biler, men bare ønsker transport. Noen tror at dette er forløperen til neste  Nissan Leaf.

– Vårt mål er at alle bilene vi selger skal ha null-utslipp før 2050. Det betyr at både bensin- og dieselmotorer er borte, erstattet av batteri- eller hydrogen-elektriske biler, sa Toyota-sjef Akio Toyoda da han viste FCV Plus på bilutstillingen i Tokyo.

Den er en studie på neste generasjon kompakte hydrogenbilbil, som også kan kjøres av en robot-hjerne dersom du ønsker å lese avisa på vei til jobben. Bilen har en brenselcelle foran som produserer strøm av gassen fra hydrogentanken bak. I hvert hjul sitter det en elektrisk motor. Når FCV Plus ikke er i bruk, kan den koples til nettet hjemme og fylle på med rimelig strøm når forbruket er stort.

Det er med andre ord ingen grunn til å tvile på at tiden for bensin- og diesel går mot slutten. Eller at selvkjørende – eller i hvert fall delvis selvkjørende – biler vil være det beste middelet til å få bort ulykkene. Robot-hjernene er ikke uoppmerksomme som oss. De kan hjelpe oss å fjerne de 90 prosent av trafikkulykkene som skyldes menneskelige feil, tror bilprodusentene.