STØRRE: Nye Ford Fiesta blir større og har ny teknologi som vi ikke har sett i små biler tidligere. Foto: Ford

Nye Ford Fiesta blir også SUV

Når nye Ford Fiesta kommer til Norge til sommeren, vil mye være forandret sammenliknet med dagens modell: Den blir litt større, får teknologi som vi ikke har sett i småbiler tidligere og kommer også som en høyreist SUV.

Publisert

– Vår nye Fiesta vil komme i ulike varianter som tilfredsstiller ulike kundegrupper. Alt fra de som går fra større biler og ønsker å beholde storbilfølelsen i en mindre bil, til de som ønsker seg en mer høyreist crossover, sier Fords Europa-sjef, Jim Farley.

Akkurat dette segmentet av biler øker kraftig i hele Europa. Derfor blir SUV-en, som får navnet Active, den mest spennende nyheten. Bilen får litt høyere bakkeklaring, høyere sitteposisjon, takrails og en del plastikk-pynt i fronten og langs sidene. Firehjulstrekk er det imidlertid ikke snakk om.

Les også: Dette er bilene som går først i vrakpressa

Spennende er også bilens avanserte førerassistanse-systemer, som henter sin informasjon fra to kameraer, tre radarer og 12 ultrasoniske sensorer. Disse overvåker kontinuerlig områdene rundt bilen. Rekkevidden på systemene er opptil 130 meter.

Fiesta er den første Ford-modellen som leveres med videreutviklede varianter av både fotgjengeroppdagelse og nødbremsassistent. Systemene klarer nå å fange opp personer som er foran i veibanen eller som er i ferd med å krysse veien også når det er mørkt.  

Fiesta får også et system som både kan lukeparkere automatisk og kjøre inn på vanlige parkeringsplasser selv. Bilen advarer også for kryssende trafikk når du rygger ut fra en parkeringsplass. Hele 15 andre førerassistanseteknologier blir også tilgjengelige, deriblant filskiftevarsler, adaptiv cruisekontroll, blindsone-informasjonssystem og avstandsvarsling.

Les også: Henry Ford - en mann for sin bil

Nye Fiesta er sju centimeter lenger enn dagens, noe som både gir litt bedre beinplass bak og litt større bagasjerom. Viktigst er kanskje at baksetene har blitt mykere å sitte i og byr på bedre sidestøtte.

For Norge blir en 1-liters EcoBoost bensinmotor med turbo og ytelser fra 100 til 140 hester, den viktigste. 

Les også: Dette er Fords familie-favoritt

– En morsom kjøreopplevelse har vært sentralt for Fiesta siden den aller første modellen kom i 1976. Neste generasjon Fiesta er trofat mot dette og leverer den mest sportslige og balanserte ytelsen noensinne, sier markedsdirektør i Ford Motor Norge, Geir Haugaard.