Audi Q5 2017 naf motor
I NORGE: Nye Audi Q5 kommer i butikkene først til våren, men en ”testbil” er på en skryte-runde hos forhandlerne nå før jul. Foto: Audi
Ny Audi Q5 2017 i Norge
BARSKERE:Designmessig har nye Audi Q5 en stram og sportslig fremtoning, men som vanlig er det ingen revolusjon når fabrikken viser en ny bil. Foto: Audi
ny Audi Q5 2017 naf motor
NY TEKNOLOGI: Audi Q5 har mye ny teknologi, blant annet ny digital cockpit, og litt større innvendig plass. Foto: Audi
ny Audi Q5 2017 naf motor
BESTSELGER: Nye Q5 kommer til å befeste posisjonen som en av våre desidert mest solgte modeller, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Audi i Norge. Foto: Audi
På Norgesturné nå

Nye Audi Q5 til Norge til våren

Med mer innvendig plass, litt tøffere utseende, lavere vekt og firehjulstrekk og automatgir som standard, skal nye Audi Q5 erobre norske kunder. Bilen kommer i butikkene først utpå våren, men en ”testbil” er på en skryte-runde til forhandlerne nå før jul.

Del denne artikkelen

- Vi har store ambisjoner for den nye Q5’en, som har fått mer innvendig plass, mer teknikk og samtidig redusert vekt. Vi er trygge på at den kommer til å befeste posisjonen som en av våre desidert mest solgte modeller. Målet er å selge et firesifret antall Q5 i det norske markedet, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Audi i Norge.

Les også: Q2 og A5 - Audi på to helt forskjellige måter

Den nye Audi Q5 har fått mer effektive motorer, i tillegg til at bilen er tilgjengelig med innovasjoner som quattro-system med ultra-teknologi, adaptiv luftfjæring for første gang i dette segmentet fra Audi, samt en lang rekke infotainment- og assistentsystemer. Til Norge kommer bilen i to utgaver: 2,0 TDI 190 hk quattro S tronic fra kroner 602 100,- og 2,0 TFSI 252 hk quattro S tronic fra kroner 739 900,-.  Det betyr at Q5 får en høyere startpris enn i dag, der førstnevnte starter på 565.500 kroner.

Begge disse alternativene vil være tilgjengelige i kombinasjon med quattro med ultra-teknologi. Den fungerer slik at den kobler fra bakakselen når denne ikke er nødvendig, for å redusere drivstofforbruket.

Les også: Dette er bilene som er enklest og vanskeligst å stjele

Nye Audi Q5 er 4,66 meter lang og akselavstanden måler 2,82 meter. Det betyr at den er tre centimeter lenger enn dagens utgave og gir noe bedre plass blant annet i baksetet. Vekten har blitt redusert med inntil 90 kilo, noe som skal gi bedre drivstoff-økonomi.