ELEGANT: Nye Insignia blir litt større og mer elegant enn dagsen utgave. Foto: Opel

Til Norge i sommer

Insignia Grand Sport uten kamuflasje

Da vi kjørte og skrev om nye Opel Insignia Grand Sport for fire uker siden, var bilen godt kamuflert. Nå har fabrikken tatt kamuflasjen av og viser fram bilen slik den blir når den kommer til Norge i sommer.

Publisert Sist oppdatert

Bilen er bygget på en helt ny plattform, er ni centimeter lenger enn dagens modell og har lengre akselavstand. Det gir både bedre beinplass i baksetet og større bagasjerom som nå tar 490 liter.

Les også: Mer bil enn dette får du ikke for 300.000

Egentlig kommer den i tre forskjellige utgaver, der den vanlige femdørs-modellen får navnet Insignia Grand Sport. Vi har kjørt bilen noen mil på tyske landeveier og kjøreopplevelsen preges først og fremst av at bilen er blitt 175 kilo lettere enn dagens modell. Det betyr at den nye 1,5 liters bensinmotoren på 165 hester som sitter under panseret, føles mer en  sterk nok for å gi bilen kvikke og presise kjøreegenskaper. Sammenliknet med dagens Insignia, som føles litt tung og traust,  er dette en stor forbedring.

Les også: Vi har kjørt bilen som 2.000 nordmenn har kjøpt usett

Utstyr som LED Matrix hovedlys blir standard på de fleste utgaver og skal ifølge Opel gi lys helt ut til 400 meter foran bilen. I tillegg blir den lavere og bredere, noe som gir et mer elegant og sportslig utseende.

I tillegg kommer også stasjonsvogn-utgavene Sports Tourer og Country Tourer med firehjulstrekk i helt nye utgaver. En ny åttetrinns automatgirkasse kan kombineres med firehjulstrekk. Det er disse to bilene som vil utgjøre det største salget i Norge. Prisene på bilene er ennå ikke klare.