STOR OG STILIG: Renault Talisman er større enn flere av konkurrentene og har et utseende som mange kommenterer som spennende. Foto: Rune Korsvoll

MOTOR-TESTEN: RENAULT TALISMAN (2016)

Dette er en rimelig lykkebringer

Ifølge ordboken er en talisman en magisk ting som skal bringe lykke til sin eier. Vi ser ikke bort ifra at en familie kan bli lykkelig med nye Renault Talisman på gårdsplassen.

Publisert

Renault lanserer nye modeller i en takt vi aldri tidligere har sett – lille-suven Captur, Golf-konkurrenten Mégane og store-suven Kadjar. Nå  skal Talisman ta opp konkurransen i et tøft storbil-segment der VW Passat, Ford Mondeo og Toyota Avensis er bestselgere.

Det som gjør at vi tror Talisman kan lykkes, er først og fremst at den er relativt rimelig sammenliknet med konkurrentene. Med en 160 hesters diesel-motor, automatgir og høyeste utstyrsnivå Intens, koster vår testbil riktignok 468.500 kroner. Da er utstyr som automatisk nødbrems, fartsholder med avstandsregulering til bilen foran (avslutter dessverre med et pip ved 40 km/t), blindsonevarsler, LED hovedlys, utstyr som lukeparkerer bilen for deg og mye mer standard. Men Talisman Sport Tourer starter på 363.900 kroner med en energisk 110 hesters diesel.

Les også: Motor tester fem store stasjonsvogn-favoritter

For barnefamilier er det imidlertid det praktiske som teller. Det er stasjonsvogn, Sport Tourer, det meste dreier seg om, siden store sedaner er vanskelig å selge i Norge. Bagasjerommet tar 572 liter. Sammenliknet med 500 liter i Ford Modeo er det bra. Sammenliknet med Skoda Superbs på 660 liter er det ikke like imponerende.

Les også: Dette er de sikreste bruktbilene for familier med barn

På veien er Talisman et svært hyggelig bekjentskap, med kjøreopplevelse på den komfortable siden, slik vi ofte kjenner fra franske biler. Vår bil har i tillegg et såkalt Multi-sens utstyr, der motor, girkasse og understell kan justeres i fem forskjellige stilinger, slik av kjøreopplevelsen tilpasses din smak. I tillegg har vår bil firehjulsstyring, noe som gir en følelse av kvikk respons på svingete landeveier. På trange parkeringsplasser merket vi ikke veldig mye til at svingradiusen ble kortere.

Automatgiret bidrar mye til komforten og motoren på 160 hester er mer enn sterk nok for de fleste. Litt dieselstøy gir den fra seg før den blir varm, men deretter er den ganske stillegående. Vi fikk et forbruk på 0,52 liter på mila på en blanding av by- og landeveiskjøring.

Et spennende design er heller ikke å forakte. Og der har Talisman absolutt ikke noe å skamme seg over. Heller tvert imot.

DATA

Pris: Testbil 468.500,-. Motor: Diesel turbo, 160 hk + automatgir, 0,45 l/mil blandet, CO2 117 g/km. Lengde: 4,87 m. Bagasjerom:  572 lit.