En kvinne sitter på huk foran en bil men en garasjejekk foran seg.
TEST AV JEKK: Janne Pedersen, rådgiver i NAF, har vært med på å teste rimelige garasjejekker. Foto: Tor D. Magnussen
Test av garasjejekk

Det er størrelsen som teller

I hvert fall når det kommer til garasjejekk. NAF har testet fem rimelige garasjejekker, og bare én klarte å løfte en SUV med høy bakkeklarering.

NAF har testet fem rimelige, hydrauliske garasjejekker. Selv om de fleste klarte seg bra, satte størrelsen noen begrensninger. Bare jekken fra Carwise klarte å løfte en SUV med høy bakkeklarering. De minste jekkene var ustø og klarte ikke å løfte større biler. Så hvis du har bruk for en skikkelig jekk som leverer mer enn to ganger i året, kan det lønne seg å gå for en dyrere og sterkere utgave.

Vinneren

TUNGVEKTER: Garasjejekken fra Carwise er enkel å bruke og klarer å løfte en SUV.

Carwise har en løfteevne på 2,5 tonn og er lett å bruke. Den kan løfte 53 cm, men har en forlenger som gjør at den kan løfte hele 62 centimeter. Det gjør at den egner seg godt hvis du har SUV.

De minste jekkene kan likevel ha en fordel. På lave biler kan man trenge en lav jekk. Bil-Guss Premier løfter fra åtte centimeter.

Bare én av jekkene utpekte seg negativt. Jekken fra Torshov Bilrekvisita klarte ikke den oppgitte løfteevnen.

- Når de er oppgitt med en løfteevne, bør de klare den uten problem. Ellers vil jeg anbefale å bruke en jekk som har dobbelt løfteeffekt i forhold til det det du skal løfte, for å legge til litt sikkerhet, sier Helge Halbrent i Teknologisk Institutt. 

Les hele testen av garasjejekker med testresultater på naf.no