STØRRE OG STILIGERE: Både stilen og størrelsen er endret når nye VW Tiguan kommer til norske forhandlere i slutten av mai. Foto: VW

Litt større, litt mer komfortabel

Nye VW Tiguan litt større og litt mer komfortabel

Gamle VW Tiguan har ikke akkurat vært en flopp. Med 2,8 millioner solgte biler er den en av VWs viktigste modeller. Nye Tiguan, som kommer til Norge om fire uker, er likevel bedre på alle måter.

Publisert

– Det er ingen grunn til at den nye modellen ikke skal fortsette suksessen. Teknisk sett er nye Tiguan helt på topp, den kjører bra og tilbyr mer plass enn tidligere, sier kollega Christopher Clausen i tyske AutoBild, etter den første prøvekjøringen av bilen i Berlin.

Tiguan er bygget på en ny plattform og er den første i en rekke nye SUV-er fra VW. Den er seks centimeter lenger og har større akselavstand enn dagens modell, noe som gir god beinplass for tre voksne bak. I tillegg er bagasjerommet blitt større. Det vil si 520 liter, eller 615 liter dersom du skyver baksetene så langt fram som mulig.

Til Norge kommer Tiguan i slutten av mai. Foreløpig er rimeligste modell en 150 hesters turbodiesel med firehjulstrekk og DSG automatgir med startpris 414 000 kroner. I løpet av mai vil flere aktuelle modeller blir priset, deriblant en 115 hesters turbodiesel og en 125 hesters bensin-utgave – begge med forhjulstrekk og manuelt gir.

Totalt vil det bli fire dieselmotorer og fire bensinmotorer tilgjengelig.

En GTE-utgave med ladbart hybriddrivverk og elektrisk rekkevidde på 40-50 kilometer, skal, etter det VW tidligere har uttalt, komme til høsten. Denne bilen får over 200 hester under panseret og en avgiftsrabatt som vil gjøre prisen svært konkurransedyktig. Nøyaktig hva den vil koste er fortsatt ikke bestemt.

Allerede fra de rimeligste modellene, er sikkerhetsutstyret omfattende: Multikollisjonsbrems, nødbremse i by, regnsensor for vinduspusserne og  radarbasert precrash-system er standard. For et pristillegg kan bilen leveres med tilhengerassistent, fartsholder med avstandsholder, head-up-display, automatiske fjernlys, ryggekamera med 360 graders oversiktsbilde, vinglevarsler og så videre.

Vi har ennå ikke kjørt nye Tiguan, men inntrykkene til vår tyske kollega tyder på mer komfort på førerplassen, ikke minst med en bensinmotor under panseret. Litt mer støy er det hvis du velger en 150 hesters diesel. Tiguan er stabil på veien og relativt fast i understellet. Kjørefølelsen blir ikke dårligere dersom du kjøper justerbare støtdempere som ekstrautstyr og får muligheten til å velge komfortabel eller sportslig oppsett på understellet.