Renault Kadjar er en rimelig og spennende SUV
PRISGUNSTIG: Renault Kadjar er søstermodellen til Nissan Qashqai og er en prisgunstig konkurrent i det store SUV-segmentet. Foto: Rune Korsvoll
test renault Kadjar har et ryddig og oversiktlig interiør
OVERSIKT: Vi sitter hløyt ogf har god oversikt. Samtidig er interiøret ryddig. Foto: Rune Korsvoll
Renault kadjar i barske vinterforhold med ned mot minus 30 grader
VINTER-NYKKER: Kadjar er en modern bil på flesre områder. På barsk vinterføre avsløsrer den et par svakheter. Foto: Rune Korsvoll
Bagasjerommet i Renault Kadjar passer til en barnefamilie
BAGASJEPLASS: Med neste 500 liter bagasjeplass er Kadjar et godt alternativ for en barnefamilie. Foto: Rune Korsvoll
Prøvekjørt Renault Kadjar

Spennende SUV med vinter-nykker

Både elektriske Zoe og den lille SUV-en Captur har gitt Renault et salgsløft i Norge. Nå tar Kadjar kampen opp med populære SUV-er som Kia Sportage og Toyota Rav4. En prisgunstig bil med et par svakheter på barskt vinterføre.

Kadjar kommer midt i ett av de raskest voksene bilsegmentene i Norge. Dette er søster-modellen til Nissan Qashqai og en bil hvor du virkelig får mye for pengene.  Kadjar er åtte centimeter lenger og bygges på en annen fabrikk. Den ekstra lengden betyr litt større bagasjerom. Med alle seter nedfelt, kan du laste gjenstander på opptil 2,52 meter. Flest biler vil bli solgt med forhjulstrekk og har da en ”listepris” fra 271.000 kroner med en 130 hesters bensinmotor. Firehjulstrekk får du på 130 hesters diesel, som for øvrig gir svært god trekkraft, fra 350.000 kroner. Kadjar har det aller meste av moderne utstyr, inkludert det som har med sikkerhet å gjøre. Noe hjulstøy er det jeg noterer på minussiden.

Kadjar er søster-modellen til Nissan Qashqai og en bil hvor du får mye for pengene

En topp utstyr Bose-modell med 110 hesters diesel og automatgir koster 339.900 kroner. I Kadjar sitter du høyt, har god oversikt over trafikken rundt deg og den høye bakkeklaringen sørger for at du har gode muligheter til å ta deg fram på ubrøytet vei . I tillegg har den større bagasjerom enn de aller fleste konkurrentene.

Ønsker du bedre framkommelighet kan du velge utgaven med firehjulstrekk, men vår store vintertest i snø og kulde avslører noen svakheter: Retningsstabiliteten er god, men det føles som om noen står bak og holder igjen bilen fordi motoreffekten kuttes kraftig i snødekte bakker. Ingeniørene bør lære at på vinterføre er antydning til hjulspinn på en firehjulstrekker, før de elektroniske hjelpesystemene slår til for fullt, ofte er nødvenidg for god framkommelighet. Bremsestrekningen i u-split testen (ett hjulpar på asfalt og ett på is) er lang og nærlyset for dårlig til tross for at vår bil hadde modern LED-lykter.

DATA

Pris: Fra ca. kr 271.000 ,- + reg. kost (TCe 130 2WD). Testbil (Bose 130 manuell) kr 296. 000,- Motor: Bensin 130 hk + manuelt gir, 0,56 l/mil, 126 g/km CO2 - blandet. Lengde: 4,44 m. Bagasjerom: 472 lit.