Motor prøvekjører BMW GRan Tourer
BMW FOR FOTBALL-FEDRE og mødre. I Gran Tourer har du plass til mer enn halve laget, uten å måtte gi slipp på de gode kjøreegenskapene som BMW er kjent for. Foto: Rune Korsvoll
Motor prøvekjører BMW Gran Tourer
PÅ HØYDEN: Trikset er høyden. Alle sitter høyere, har bedre oversikt, noe som ikke minst barna bak elsker Foto: Rune Korsvoll
Motor prøvekjører BMW Gran Tourar med sju seter
SJU SETER: Sju seter er standard. Når de er i bruk er bagasjeplassen minimal. Foto: Rune Korsvoll
Prøvekjørt BMW Grand Tourer

BMW for familien

Slik har du ikke sett BMW før: Nye Gran Tourer har forhjulstrekk, massevis av plass til en barnefamilie og en overkommelig pris. Dessuten er den det beste forsøket så langt på å få en flerbruksbil til å se bra ut. Praktisk innhold og stilig utseendet er en nesten umulig øvelse.

– Nye Astra har mye utstyr, en fin førerplass og gunstig pris. Rune Korsvoll

SJU SETER er standard i BMW Gran Tourer. Med alle setene i bruk (de bakerste passer bare for barn) er den nesten ingen bagasjeplass i bilen. Slår du de to bakerste ned og bruker bare fem, er plassen i bagasjerommet på hele 645 liter. Til sammenlikning er bagasjerommet på en BMW 5-serie stasjonsvogn på 560 liter. Med andre ord svært mye plass i en bil som er kortere enn en BMW 3-serie. Trikset er høyden. Den gjør at du sitter høyere, har bedre oversikt, noe som ikke minst barna bak elsker. De store dørene gjør inn og utstigningen enkel.

Rimeligste utgave av bilen, med en overraskende energisk, tresylindret bensinmotor på 136 hesters, koster 348 000 kroner pluss registreringsomkostninger og vinterhjul. Det betyr at du kan få bilen på veien for rundt 370 000 kroner dersom du dropper ekstrautstyret. Vår utgave er en 163 hesters turbodiesel med et åtte trinns automatgir som bidrar mye til kjørekomforten, samt firehjulstrekk, som vi ikke merker mye til på sommerføre, men som gir super framkommelighet på vinterføre.  Da snakker vi om 500 000 kroner ferdig på veien.

Til tross for at bilen er høy med forhjulstrekk har ingeniørene gjort en innsats for å beholde kjøreegenskapene mest mulig lik det vi kjenner fra andre BMW-modeller: Kompakte, presise med en følelse av sportslighet. Motoren har et dreiemoment på 400 newtonmeter, noe som gir godt drag på lave turtall og en akselerasjon på under ni sekunder fra 0-100 km/t. Forbruket oppgis til rett under en halv liter på mila, og det er bra med automatgir.

DATA

Pris: Testbil (4x4, automat) kr 479 500 ,- + reg.  Motor: Turbodiesel 2,0 lit., 163 hk, 0,49 l/mil  blandet. Lengde: 4,56 m