Motor prøvekjører Subaru Outback en spenende firehjulstrekker
FORYNGELSESKUR: Nye Outback bør ha draget på også litt yngre kunder enn de tradisjonelt godt voksne Subaru-kundene. Foto: Rune Korsvoll
Motor prøvekjører Subaru Outback en praktisk og komfortabel firehjulstrekker
MYE NYTT: Mer komfort, større bagasjerom og nye førerassistanse-systemer er viktig nytt. Men fortsatt vil egenskapene på dårlige veier være det store kjøpsargumentet. Foto: Rune Korsvoll
Motor prøvekjører Subaru Outback interiør
NYTT UTSTYR: Den store skjermen er oversiktlig å lett å betjene. Foto: Rune Korsvoll
Prøvekjørt Subaru Outback

Polert Outback

Nye Subaru Outback passer like bra på dårlige hytteveier som på gode motorveier. Den er blitt en svært spennende kombinasjon av SUV og stasjonsvogn.

Subaru har i alle år vært en favoritt blant folk med behov for firehjulstrekk, høy bakkeklaring og god framkommelighet. Design og komfort har ikke alltid vært helt på høyde med konkurrentene. Med nye Outback har Subaru tatt viktige grep for å rette på dette. Det utvendige designet er blitt mer moderne, kvalitetsfølelsen innvendig er høyere og støynivået i kupeen på vår dieselutgave er betydelig lavere. Bilen er mer elegant innvendig, med blant annet en stor berøringsskjerm som styrer radio, telefon og navigasjon. DAB-radioen skifter sender ofte, med en irriterende forsinkelse. Om det er bilens eller de digitale sendernes feil, er jeg usikker på. Setene er bra, men kunne gjerne hatt litt bedre sidestøtte. Outback har fått nytt, viktig sikkerhetsutstyr som styres av to kameraer i frontruten som ”ser” det som skjer foran bilen. EyeSight, som det heter, inneholder filskiftvarsler, cruisekontroll som holder konstant avstand til bilen foran, automatisk nødbrems og er standard på alle utstyrsvarianter.

 

Vår bil har en dieselmotor på 150 hester - fortsatt av boksertypen som er Subarus kjennemerke -  med godt dreiemoment og bra bunndrag. Trinnløst automatgir er standard på alle modeller og gir et godt bidrag til kjørekomforten. Permanent firehjulstrekk er også standard. Outback har i tillegg såkalt X-mode, som med et knappetrykk forandrer oppsettet på motor-gir-firehjulsdrift for enda bedre grep på vanskelig føre. Bakkeklaringen er høy som på en SUV og gir litt høyere sitteposisjon enn i en vanlig stasjonsvogn. Alternativ motor er en bensin på 175 hester, også den med automatgir. Prisen for begge er 459 800 kroner pluss registreringskostnader med Classic-utstyr og 509 800 med Sport Premium-utstyr.

DATA

Pris: Fra kr 459 800 ,- + reg. kost. Motor: Bokser diesel 2,0 lit., 150 hk, 0,61 l/mil  blandet. Lengde: 4,82 m