test lexus nx 300h hybrid mye komfort og lavt forbruk
BARSK: Lexus NX 300h ser aggressiv ut, spesielt i F-Sport drakt, men avslører mye komfort for en avslappet kjørestil. Foto: Rune Korsvoll
test lexus nx 300h med et spennende utseende
SKILLER SEG UT: Lexus NX skiller seg ut fra mange av konkurrentene med et design som vekker oppsikt. Foto: Rune Korsvoll
test lexus nx med automatgir og firehjulstrekk på kjøpet
FIREHJULSTREKK: Interiløret virker litt overlesset, men du får firehjulstrekk og automatgir på kjøpet og bilen klarer seg bra i vår vintertesttest. Foto: Rune Korsvoll
test lexus nx 300h med hybrid drivverk
HYBRID: At bilen har hybrid-drivverk, betyr at den kjører med en blanding av bensinmotor og elmotor. Forbruket og utslippet blir gunstig. Foto: Rune Korsvoll
Prøvekjørt Lexus NX 300h

Luksus-SUV med hybrid-hjerte

Den ser nesten ut som om den har lyst til å spise deg til frokost, men så ille er det ikke. Det viser seg tvert imot at Lexus NX er en snill bil som innbyr til en rolig og komfortabel kjørestil.

NX er bestselgeren til Lexus - Toyotas luksusmerke i Norge. Denne kompakte firehjulstrekkeren konkurrerer direkte med tilsvarende biler fra Audi, BMW og Volvo, men til en lavere pris. Årsaken er at hybridsystemet gir en avgiftsfordel på rundt 50 000 kroner. Det betyr at du får en svært komfortabel bil med 197 hester under panseret, automatgir som standard og et forbruk ned mot 0,53 liter på mila, fra rundt 525 000 kroner.  Dette er et gunstig forbruk, sammenliknet med andre firehjulstrekkere i klassen. Men i tillegg til lavt forbruk, sørger hybrid-teknologien også for beskjedent av CO2 og av helseskadelig NOx.

Selv om salget av NX ble tredoblet i 2015, selger den fortsatt mindre enn flere av de andre konkurrentene i premium-segmentet – totalt 656 biler i 2015. Årsaken er først og fremst færre forhandlere. Det betyr også at de som kjøper får en litt mer eksklusiv bil som ikke finnes på alle gatehjørner.

NX 300h er et godt valg for alle som ønsker seg en premium SUV i kompaktklassen, der vekten legges på høy komfort, raust utstyrsnivå og et design som skiller seg ut. Bilen kan for øvrig trekke tilhenger på inntil 1500 kilo.

På den negative siden noterer vi turtallsstøy under akselerasjon og et interiør som er noe overlesset med knapper og brytere. Støyen kommer fra den trinnløse girkassen som har en tendens til å gå opp i høyt turtall når du akselererer kraftig. Men kjører du rolig vil du kjenne en komfortabel by- og landeveiscruiser som inviterer til en avslappet kjørestil.

Bagasjerommet er på 446 liter, noe som er litt mindre enn Volvo XC60 og en god del mindre enn i BMW X3. NX er for det mest forhjulsdrevet, men overfører opptil 50 prosent av effekten til bakhjulene når systemene kjenner at forhjulene er i ferd med å få slipp.

DATA

Pris: Fra ca. kr 518.000 ,- + reg. kost (Comfort). Motor: Bensin hybrid 197 hk inkl. automatgir, 0,52 l/mil, 121 g/km CO2 - blandet. Lengde: 4,63 m. Bagasjerom: 446  lit.