Motor prøvekjører Opel Insignia Country Tourer - en barsk familiebil med firehjulstrekk
BARSK: Ny motor, firehjulstrekk og høyere bakkeklaring, gjør Opel Insignia Country Tourer til et spennende alternativ for deg som ønsker en litt barskere stasjonsvogn. Foto: Rune Korsvoll
Motor prøvekjører Opel Insignia med firehjulstrekk og plass til familien
SITTER GODT: Førerplassen er oversiktlig og de nye setene passer oss meget bra. Foto: Rune Korsvoll
Motor prøvekjører Opel Insignia Country Tourer med plass til familien.
STOR LUKE: Bagasjeplassen på 540 liter er litt større enn Ford Mondeo, men mindre enn VW Passat som kan skryte av hele 650 liter Foto: Rune Korsvoll
Prøvekjørt Opel Insignia

Nytt liv i gammel traver

Med ny motor, firehjulstrekk, automatgir og et lass av utstyr, er Opel Insignia Country Tourer plutselig en stasjonsvogn å regne med.

OPEL INSIGNIA stasjonsvogn har blitt glemt av mange bilkjøpere og frakjørt av konkurrenter som VW Passat og Toyota Avensis. Det er litt merkelig siden også den rimeligste utgaven av Insignia stasjonsvogn, til rundt 350.000 kroner, er en utstyrsbombe. I tillegg har den en dieselmotor på 136 hester som bare bruker 0,39 liter på mila – ifølge fabrikken.

Denne Country Tourer-utgaven har mer av det mange norske bilkjøpere ønsker seg om dagen: Firehjulstrekk, som gir bekymringsfrie vinterdager, og automatgir for økt komfort, for å nevne noe. Bilen kommer bare i en utgave med en 170 hesters dieselmotor, som passer helt greit til bilen. Noe overskudd av krefter gir den likevel ikke, siden bilen veier 1826 kilo. Det forklarer også litt av forbruket på 0,75 liter på mila som vi målte på blandet kjøring. Det er høyere enn fabrikktallene på 0,64 og høyere enn en del konkurrenter. En slankekur bør ha høy prioritet når Insignia skal fornyes neste år.

Utvendig skiller den seg fra en vanlig Insignia med blant annet hjulbuer i plast og litt høyere bakkeklaring. Men under skallet er det mye mer: Bilen har høyeste utstyrspakke – Premium. Det betyr at sportsseter i skinn med elektrisk justering, adaptive xenon hovedlys, justerbart understell for sportslig eller komfortabel kjøring, fartsholder med automatisk nedbremsing for bilen foran, BOSE musikkanlegg, Opel Eye skiltgjenkjenning og kollisjonsvarsler og mye mer er standard. Ekstrautstyr, bortsett fra kanskje hengerfeste (8500 kroner) og panorama glasstak (8500 kroner),  er unødvendig.  

På landeveien er Insignia Country Tourer komfortabel. Førerplassen er oversiktlig og setene passer oss meget bra. Bagasjeplassen på 540 liter er litt større enn Ford Mondeo, men mindre enn VW Passat som kan skryte av hele 650 liter. Det er det eneste som trekker litt ned.

DATA

Pris: Fra ca kr 499.900 ,-  Motor: Turbodiesel 170 hk + automatgir, 0,64 l/mil  blandet. Lengde: 4,92 m