Motor tester kjettinger for bil
STOR FORSKJELL: Vi har satt hurtigkjettinger på prøve. Det er stor forskjell både på pris, hvor enkle de er å montere og hvor godt grep de gir. Foto: Rune Korsvoll
Test

Kjettingene som hjelper deg i nøden

De kalles hurtigkjettinger og i bruksanvisningen ser det super-enkelt ut å få dem på. Feil; de krever sin mann...og at hun eller han trener før de står fast.

Testen publisert første gang i 2012.

Hurtigkjettinger kan du kjøpe i flere varianter til priser fra 150 til 2000 kroner. De skal hjelpe deg å komme opp den siste bratte kneika til hytta eller få deg løs igjen hvis du kjører deg fast. Og de fleste av dem hjelper godt. Når du endelig får dem på bilen. For enkelt er det ikke. Har du ikke tatt deg bryet med å øve i garasjen, kan du nesten glemme å få dem på når du først har kjørt deg fast i ei iskald grøft på fjellet. Og når vi sier at de krever sin mann, så mener vi akkurat det. Noen av kjettingene har en stram strikk som skal tres over på baksiden av hjulet. Det krever faktisk en del kraft for å få dette til. Ikke minst for å få montert Michelin Easy Grip. Aller verst er det dersom du har en bil med senket understell. Jo mindre avstand mellom dekket og kanten av skjermen, jo vanskeligere er det å få kjettingene på. Det er helt nødvendig å lese bruksanvisningen og trene med kjettingen på forhånd. Da er du også sikker på at kjettingen passer på hjulet. En hodelykt er til god hjelp under monteringen.

Les flere kjettingtips på naf.no

Har du fulgt disse rådene og til og med setter kjettingen på før du kommer til den verste brattbakken og kjører deg fast, så hjelper de deg opp og fram som bare det. Men det er forskjell på hvor effektive de er, men de beste gir et grep som du ellers bare kan drømme om. Vi tok med oss fem hurtigkjettingenger til de bratte bakkene på Beitostølen og testet i minus 15 grader på en BMW 1-serie med bakhjulsdrift. Vi har ikke testet holdbarheten på kjettingene. Med en hurtigkjetting på bilen, vil du ha en toppfart på 40–50 kilometer i timen. Dette er med andre ord ikke noe for motorveikjøring, men en hjelper i nøden. Her er resultatene.

No Problem, Køenig, Thule

Kjøpt: Torshov Bilrekvisita

Pris: kr 949,-

Beskrivelse: Ekstra slank kjetting med tverrgående stållenker og en vaier som skal festes på innsiden av dekket.

Erfaring: Vanskelig å montere på biler med dårlig plass mellom skjerm og hjul. Tar seg meget godt fram både på snø og is. Overraskende lite støy ved kjøring på asfalt.

Biltema 37–125

Kjøpt hos Biltema Pris kr 149,-

Beskrivelse: Omtrent samme konstruksjon som No Problem. Litt kraftigere stållenker.

Erfaring: Må ha enda bedre plass mellom hjul og skjerm enn No Problem. Gir meget godt grep både på snø og is. Litt mer støy og vibrasjoner på asfalt.

 Michelin Easy Grip

Kjøpt: NAF-butikken

Pris: Kr 999,- (NAF-medlem)/1295,-

Beskrivelse: Et nett av grov spesialfiber med en strikk som tres over på baksiden av dekket. Lav vekt.

Erfaring: En del kraft er påkrevet for å få strikken og kjettingen over dekket. Gir nesten like godt grep på snø og is som stålkjettingene. Meget komfortabel å kjøre på. Maks hastighet 40 km/t.

AutoSock

Kjøpt: Torshov Bilrekvisita

Pris: Kr 699,- /599,- NAF-butikken medlemspris

Beskrivelse: En tynn fiberduk med en strikk som tres over på baksiden av dekket. Veier lite og tar minimalt med plass.

Erfaring: Den enkleste ”kjettingen” å montere. Krever minst plass. I minus 15 grader er grepet på hardpakket snø/is dårligst av de kjettingene vi testet. Litt bedre på snø. Vi har testet den tidligere på nullføre, og da var grepet bedre. 

Clack and go

Kjøpt: NAF-butikken

Pris: Kr 2195,- (NAF-medlem)/2595,-

Beskrivelse: Kraftige klør/kjettinger av kompositt/stål som festes ved hjelp av en av bilens hjulbolter.

Erfaring: Enkle å montere, men krever litt plass mellom dekk og skjerm. Skal gi ekstremt godt grep. Vi fikk ikke prøvd dette, fordi kjettingen ikke lot seg montere på vår testbil.