Motor prøver Citroem C4 Picasso en familiedrøm
UTSEENDET AVSLØRER: Nye Citroën Grand C4 Picasso er ikke bare super-praktisk med veiegenskapene godt over på komfortsiden. Foto: Rune Korsvoll
Motor prøvekjører Citroen C4 Picasso bilde bakfra
GJERRIG: Picasso har fått motorer som gir et forbruk ned mot 0,4 liter på mila. Den har også fått et stilig utseende. Foto: Rune Korsvoll
Motor prøvekjører Citroen C4 Picasso - praktisk og rimeliog familiebil
SKILLER SEG UT: Interiøret skiller seg fra konkurrentene med store lettleste displayer og en frontrute som gir fri sikt til det meste. Foto: Rune Korsvoll
Prøvekjørt Citroen C4 Picasso

Familie-drømmen C4 Picasso

Utseendet er spennende, innholdet super-praktisk og veiegenskapene godt over på komfortsiden. For en småbarnsfamilie er Citroën Grand C4 Picasso drømmen.

FOR FAMILIEN er det selvfølgelig de tre separate og flyttbare baksetene og det store bagasjerommet som er viktigst. To voksne, tre barn og feriebagasje får plass i denne bilen. Bakluken er stor, slik at innlastingen er enkel. Men den er også tung. Derfor vil jeg anbefale å kjøpe bilen med elektrisk lukking av luken. Tar du i bruk de to bakerste setene, blir du helt i nabolaget med plass til halve fotballaget. Picasso rommer nemlig sju når du har behov for det. Barna setter stor pris på egne ”flybord” med lys og den gode utsikten.

For de fleste småbarnsfamilie er det også et stort pluss at nye Grand Picasso er relativt prisgunstig. Det betyr fra 293 000 kroner pluss registreringskostnader og vinterdekk, med en 90 hesters turbodiesel. Mer bil for pengene får du neppe. Med en 115 hesters diesel og beste utstyrspakke, er prisen fra 372 000. Da er blant annet DAB-radio, parkeringsassistanse, fartsholder som holder avstanden til bilen foran og to store fargeskjermer standard.

Dieselmotoren på 115 hester i vår bil gir overraskende mye kraft, og kan skryte av et forbruk ned mot 0,4 liter på mila på blandet kjøring og et solid kutt i CO2-utslippet. Litt av forklaringen på disse prestasjonene er at bilen er 140 kilo lettere enn forgjengeren. Det gir også positive utslag på kjøreegenskapene, som er blitt mer stabile på svingete landeveier. Citroën har alltid kunnet by på god fjæringskomfort, og slik er det fortsatt.

Det jeg ikke forstår tanken bak den enorme frontruten som går opp på taket. Den gir riktignok en luftig følelse bak rattet, men slipper også inn mye sjenerende sol. Interiøret er for øvrig helt nytt, med to store berøringsskjermer som erstatter det meste av knapper – inkludert styring av varme og ventilasjon. Skjermene er lettleste og fungerer bra. Mange vil sikkert også velge bilen med automatgir. Det skifter litt tregt, men gir enda lavere forbruk og koster bare noen få tusenlapper ekstra.

DATA

Pris: Kr 372 000,-. Motor: 1,6 lit turbodiesel, 115 hk, 270 NM. 6. trinn manuelt gir. Prestasjoner: 0,40 l/mil. 104 g CO2. 12,6 sek 0–100 km/t. Lengde: 4, 60