Test Peugeot 508b RXH med firehjulstrekk i barske omgivelser
BARSK: Plastdetaljene gir et barskere utseende, mens den høye bakkeklaringen og firehjulstrekken gir mer praktisk nytte på dårlige norske vinterveier. Foto: Rune Korsvoll
Peugeot 508 RXH har mye utstyr og et hyrbidsystem som passer seg selv
HYBRID: Hybridsystemet passer seg selv. Alt du trenger å gjøre er å sette girspaken i D og tråkke på gassen. 508 RXH har mye utstyr, men du bør koste på deg xenonlys. Foto: Rune Korsvoll
Prøvekjørt Peugeot 508 RXH

Firehjulstrekk på kjøpet

Peugeot 508 RXH er en moderne hybrid, men barskere enn de fleste – både når det gjelder utseende og evnen til å takle norske vinterveier.

Peugeot 508 SV er blitt en solid konkurrent i det viktige stasjonsvognsegmentet. Med 508 RXH tar Peugeot enda et skritt videre: Den har et hybriddrivverk som består av en dieselmotor på 163 hester som driver forhjulene, en elektromotor på 37 hester som driver bakhjulene. En sekstrinns elektronisk styrt manuell girkasse styrer det hele. Det betyr enkelt og greit at du får firehjulstrekk på kjøpet, samtidig som bilen slår stort sett alle konkurrenter når det gjelder forbruk. Produsenten oppgir 0,41 liter på mila på blandet kjøring. Under vår prøvekjøring var vi ikke i nærheten av dette, men lå mer rundt 0,55 liter på mila. Ikke dårlig det heller for en såpass stor bil med firehjulstrekk. Hvor godt dette firehjulstrekk-systemet fungerer sammenliknet med mer tradisjonelle firehjulstrekkere har vi ikke hatt mulighet til å teste skikkelig ennå. Men det lille vi har prøvd viser at det kan gi en god bedring av framkommeligheten på vanlige vinterveier. Det hjelper også at bakkeklaringen er litt høyere enn på en vanlig stasjonsvogn.

Kjøreopplevelsen preges ellers av at 508 RXH har mye krefter og et meget solid dreiemoment. Både dieselmotoren og elmotoren jobber for fullt når du gir full gass. Det betyr at du har 200 hester og 450 newtonmeter til rådighet. Girkassen er vi imidlertid ikke like gode venner med. Den skifter skremmende tregt når vi ønsker full akselerasjon ut på en hovedvei eller inn på motorveien. På langkjøring gir bilen høy komfort og girkassen fungerer betydelig bedre. Vi sitter bra og bilen er godt utstyrt allerede fra rimeligste utgave.

Med et lite ratt på konsollen mellom setene kan du velge kjøremodus: Auto, som velger beste mulige fordeling av kreftene mellom dieselmotoren og elmotoren, Sport, som alltid gir deg maksimal effekt, 4WD, som hele tiden gir deg drift både foran og bak, og ZEV som gjør at du kjører bare på strøm fra batteriene. Vår bil klarte ikke mer enn noe hundre meter som ren elbil.

Hybridsystemets batterier og elmotor stjeler noe plass i bagasjerommet. På 508 RXH er det bare 400 liter. Til sammenlikning tar VW Passat Alltrack 588 liter i sitt bagasjerom og en vanlig Peugeot 508 stasjonsvogn 560 liter.

DATA

Pris: Fra ca. kr 492.000 ,- + reg. kost. Motor: Bensin turbo (200 hk) + elmotor (37 hk) + automatgir,  0,41 l/mil, 107 g/km CO2 - blandet. Lengde: 4,82 m. Bagasjerom: 405 lit.