prøvekjørt Mercedes E
BARSKERE: Mercedes E-klasse er barskere å se på, men det er under skallet du finner de største forandringene med nye motorer og viktig sikkerhetsutstyr. Foto: Rune Korsvoll
Prøvekjørt Mercedes E-klasse

Kjører nesten av seg selv

Nye Mercedes E-klasse er så full av aktivt sikkerhetsutstyr at den nesten kjører av seg selv.

Nå er ikke E-klasen helt ny. Det er snakk om en ansiktsløftning for å unngå en midtlivskrise i et segment der konkurransen med Audi og BMW er meget tøff. Det viktigste for norske bilkjøpere er kanskje at nye motorer og annen teknologi som gir lavere utslipp og dermed lavere avgifter og priser i Norge. En ny firesylindret bensinmotor på 184 hester er en meget spennende i denne sammenhengen. En dieselhybrid med et forbruk på bare 0,44 liter på mila og 116 gram CO2, er også spennende.

Vi har kjørt en 220 CDI på 170 hester med sjutrinns automatgir. Dette er en av bestselgerne, starter på 538 900 kroner, men koster 762 000 kroner med bøttevis av utstyr. Tur retur Oslo Røros på samme dag, en strekning på rundt 850 kilometer, føles faktisk helt greit. Ryggen er like fin og vi føles ikke slitne. Turen bar ikke preg av økonomikjøring, men likevel klarte bilen seg med 0,55 liter på mila. Ikke dårlig for en stor og sterk bil med automatgir.

Utseendet på bilen er også pyntet på. Først og fremst er fronten betydelig barskere og AMG-stylingen på vår bil gjør utseendet ganske sportslig. I tillegg har bilen altså en pakke med aktivt sikkerhetsutstyr som nesten er i ferd med å gjøre sjåføren overflødig. Basis for det meste av dette er to kameraer i frontruten som gir et tredimensjonalt bilde av veien foran bilen, ser hva andre trafikanter foretar seg, leser skilter og så videre. Dette kombineres med en radar og en rekke sensorer og en rekke datamaskiner som behandler al informasjonen som kommer inn. ”Intelligent Drive” kaller Mercedes dette avanserte systemet som blant annet varsler og bremser bilen dersom en kollisjon er forestående uten at du reagerer. Det gjelder enten bilen kommer forfra, fra siden i et kryss eller du selv er i ferd med å kjøre på andre bakfra. Systemet hjelper til å holde bilen i riktig kjørebane. Det gjenkjenner og bråbremser for fotgjengere. Det følger køen uten at du behøver å bruke gass eller brems. Det varsler deg til og med dersom du er i ferd med å kjøre inn på en vei mot kjøreretningen. Andre systemer lukeparkerer bilen for deg. På kvelden kan du kjøre på fjernlys hele tiden. Lysene sørger selv for å legge en skygge over møtende biler.

Det er med andre ord ikke mye nye Mercedes E-klasse ikke kan. Spørsmålet er om den kan hjelpe med så mye at sjåføren blir en sløv passasjer. Ingeniørene har tenkt på det også. Bilen har et system som vekker deg når du holder på å sovne.

For mange er det nok viktigere at nye E-klasse har et bagasjerom på hele 695 liter. Det er større enn hos erkerivalene BMW 520 Touring og Audi A6 Avant, som nok fortsatt vinner noe på et mer sportslig kjørefølelse.

DATA

Pris: Fra ca. kr 529.000 ,- + reg. kost. Testbil (220 CDI stv.) kr 762.000,- Motor: Turbodiesel 170 hk + automatgir, 0,52 l/mil, 134 g/km CO2 - blandet. Lengde: 4,91 m. Bagasjerom: 695 lit.