test mercedes cla en nydelig men upraktisk bil
TRYLLESTAVEN: Mercedes-designerne har svingt tryllestaven over A-klassen og forvandlet den til en elegant og sportslig sedan. Foto: Rune Korsvoll
test mercedes cla med et tiltalende interiør med god førerplass
KOMFORT: Mercedes CLA er super-komfortabel og sjutrinns automat og AMG-utstyr setter prikken over i-en. Foto: Rune Korsvoll
test mercedes cla, baksetet er trangt, spesielt i takhøyde
LAV: Baksetet i Mercedes CLA er ikke beregnet for voksne. Takhøyden blir for lav. Foto: Fredrik Korsvoll
Prøvekjørt Mercedes CLA

Nydelig upraktisk

Elegante Mercedes CLA får lange blikk etter seg på gata. Men dette er ikke bilen du putter en barnefamilie inn i.

Mercedes A-klasse er plutselig blitt en suksess etter at den gikk fra en praktisk men kjedelig flerbruksbil til en mer kompakt og stilig designikon. Nesten 50% av A-klasse-kundene kommer nå fra andre merker. Nå har Mercedes-designerne har svingt tryllestaven over A-klassen og skapt en helt ny bilklasse. Ingen andre har en firedørs kupé i denne størrelsen. Resultatet er blitt en bil som fortjent får lange øyekast etter seg på gata. Den er elegant og sportslig, spesielt i AMG-trim der bilen blant annet er senket 20 millimeter, har store 18-tommers hjul og en del andre utvendige detaljer som gir den et barskt utseende. Denne utstyrspakken koster 29 000 kroner ekstra, men er verdt pengene.

Bilen ser såpass stor ut at det er vanskelig å tenk seg at den er bygget på samme lest som A-klassen. At den slette ikke er stor, merker du når du skal inn i baksetet. At setene er formet for å gi god sittekomfort for to personer, er ikke uvanlig. Problemet er takhøyden. Er over 1,75 sitter du ganske ukomfortabelt med bøyd nakke. Bagasjerommet på 470 liter er egentlig ikke så lite, men luka er trang og rommet langt.

Mercedes CLA er med andre ord en ego-bil, med en høy grad av komfort for de to som sitter foran. Setene er meget gode, utstyret omfattende og på langtur er bilen en drøm. Understellet er satt opp på en måte som gir mye komfort, men samtidig en god følelse av stabilitet og presise kjøreegenskaper. Vår bil har en sjutrinns automatgirkasse som setter prikken over i-en når det gjelder kjørekomfort. Den skifter behagelig og bidrar lite til økning i forbruket. Sammen med den nye 1,6 liters turbomotoren på 156 hester gir den bilen en sportslig snitt og gjør unna 0–100 på 8,5 sekunder.

Enda mer imponerer denne motoren i 122 hesters utgave. Den er utrolig sterk og fleksibel og vi kjørte den på 0,42 liter på mila på langtur. Noe større motor enn dette trenger du egentlig ikke, men den leveres foreløpig bare samen med manuelt gir. Da slipper du imidlertid unna med en pris fra 321 500 kroner, mens vår testbil koster 386 166 kroner pluss ekstrautstyr for nesten 100 000.

DATA

Pris: Fra ca. kr 321.500 ,- + reg. kost (CLA 180). Testbil (200 aut.) kr 386.166,- Motor: Bensin turbo 156 hk + automatgir, 0,52 l/mil, 122 g/km CO2 - blandet. Lengde: 4,63 m. Bagasjerom: 470 lit.