Test av Peugeot 308 stasjonsvogn med god plass
MYE FOR PENGENE: Peugeot 308 SW er blitt en av de største og mest komfortable bilene i den såkalte Golf-klassen. Foto: Rune Korsvoll
Test Peugeot 308 stasjonsvogn interiør
GODT UTSTYRT: Bilen er i utgangspunktet godt utstyrt. Det lille rattet som gjør at du ser intrumentene over, skiller 308 fra andre biler i klassen. Foto: Rune Korsvoll
Test Peugeot 308 stasjonsvogn detalj skjerm interiør
GOD OVERSIKT: Den store skjermene er lettleste og enkle å betjene. Foto: Rune Korsvoll
Peugeot 308

Stor komfort

Peugeot 308 ble Årets Bil i Europa i fjor. Stasjonsvognutgaven imponerer mest. Mye komfort, bra plass og gode kjøreegenskaper på dårlig vinterføre gir pluss i margen.

Peugeot-ingeniørene har klart å kutte vekten på 308 med 140 kilo sammenliknet med forrige modell. Dette gjør at forbruket blir lavere og kjøreegenskapene kvikkere. I vår testbil sitter det en ny, tresylindret bensinmotor med turbo på 130 hester, som gir et blandet forbruk på 0,47 liter på mila. Den imponerer også med mye kraft og 0-100 km/t på bare 10,0 sekunder.

Den innvendige støyen er lav og på langkjøring er fjæringen meget komfortabel. Bilen er også meget stabil og pålitelig under vanskelige kjøreforhold på snø og is.

– Nye Astra har mye utstyr, en fin førerplass og gunstig pris. Rune Korsvoll

Alle funksjoner som varme og ventilasjon, radio, telefon og navigasjon styres fra en stor berøringsskjerm midt på dashbordet. Det gir et ryddig interiør, men du klarer ikke å betjene for eksempel klimaanlegget uten å ta blikket fra veien. Nye 308 har mindre ratt enn andre biler, slik at du kan se instrumentene over rattringen. Dette tar litt tid å venne seg til, men fungerer bra.

Peugeot 308 SW er hele 4,58 meter lang. Det gir bra beinplass i baksetet, samtidig som bagasjerommet er på hele 610 effektive liter. Det er ikke mange biler i Golf-klassen som slår dette.

Med Allure utstyrspakke, som blant annet har gode LED hovedlys, intelligent fartsholder med automatisk nødbrems og kollisjonsvarsler samt regnsensor på vinduspusserne som standard, koster 287 000 kroner pluss leveringskostnader. Billigste stasjonsvogn har en 100 hesters turbodiesel og koster 242 000 kroner.

OBS: Bilen viser fartsskiltene langs veien på dashbordet, men bare slik de er lagt inn i GPS-systemet og ikke via et kamera som ”ser” skiltene som på mange andre biler. Dersom fartsgrensene forandres, kan du bli lurt opp i stry.

DATA

Pris: 287 000,- + reg. kost. Motor: Bensin 1,2 lit. turbo, 130 hk, 10,0 sek 0–100 km/t. Lengde: 4,58 m