Benz Patent-Motorwagen er anerkjent som verdens første bil
FØRSTE BIL: Benz Patent-Motorwagen er anerkjent som verdens første bil. Her med Carl Benz selv bak rattet. Foto: Mercedes

10 biler som forandret verden ...

Hva kjennetegner er bil som forandrer verden? Kort og godt en bil som for alltid forandrer måten folk ser på en bil på. Diskusjonen om hvilke biler som er de viktigste i historien har alltid pågått. Vi har plukket ut 10 som vi mener fortjener plassen.

1. Benz Patent-Motorwagen

Bileventyret startet med bulder og brak i garasjen til Carl Benz (bildet) i 1886. I en sky av støv og eksos tok verdens første bil ut på tur i området rundt Mannheim i Tyskland. Toppfarten var svimlende 15 km/t.

 

Det som gjør at denne bilen blir anerkjent som den første, er at den var noe mer enn en hesteløs kjerre. Den var bygget med chassis og motor som en integrert enhet. Motoren hadde en sylinder på 984 ccm, ga 0,9 hestekrefter og drev begge bakhjulene.

2. Ford Model T

Ford Model T så dagens lys i 1908. Det som gjorde at den slo knockout på konkurrentene, var den enkle og geniale konstruksjonen. Den ble brukt både som personbil, lastebil og traktor. Men aller viktigst var det at Henry Ford i august 1913, som første bilfabrikant, tok i bruk samlebåndet i produksjonen. Over natten ble produksjonstiden på en T-Ford senket fra 12,5 til i underkant av seks timer. I 1912 kostet bilen 600 dollar, 1916 ble den solgt for 360 dollar. En vanlig arbeider hadde plutselig råd til bil. Ford Model T satte verden på hjul.

Les også: Henry Ford - en mann for sin bil

3. Mini

Da Suez-krisen og bensinrasjoneringen tok til i 1956, fikk ingeniør Alec Issigonis hos Morris muligheten til å utvikle en liten bil som skulle ha plass til fire personer. Issigonis startet med formen av en firkantet kasse. Han satte små, 10-tommers hjul i hvert hjørne, slik at de ikke stjal plass i kupeen. Motoren satte han på tvers foran, ga den forhjulstrekk og uavhengig fjæring. På denne måten ble 80 prosent av plassen overlatt til passasjerene. Mini ble produsert fra 1959 og dannet grunnlaget for dagens kompakte biler.

4. Toyota Prius

Da Toyota lanserte Prius hybrid i 1997, ristet en hel bilverden på hodet. Prius hadde en bensinmotor, en elmotor og et lite batteri som tok vare på bremseenergien og gjenbrukte den i akselerasjoner. Teknologien var dyr, men Toyota mente dette var framtiden. De første to-tre årene ble bilen solgt i Japan, men fra 2000 over hele verden. Fram til nå er Prius solgt i nesten seks millioner eksemplarer og nå vil alle bilprodusenter ha modeller med hybriddrivverk.

Les også: Volvo - unnfanget i et krepselag

 5. Citroen Traction Avant

Etter en tur til Detroit i 1912, hvor han blant annet besøkte Fords fabrikk, så André Citroën hvor tungvint produksjonen på de europeiske fabrikkene var. I 1919, rett etter første verdenskrig, startet Citroën produksjon av en liten, billig bil på et samlebånd han hadde sett hos Ford. Hans stadige jakt på nye konsepter, førte i 1934 til utviklingen av den berømte forhjulsdrevne modellen 7CV – bedre kjent som Traction Avant.

 6. VW Beetle

Man kan trygt si at Volkswagen satte Europa på hjul. Den ble bygget i 22,6 millioner eksemplarer fra 1938 til 2003 og var lenge verdens mest solgte bil. Nå er den solid forbigått av blant annet Toyota Corolla med over 35 millioner eksemplarer. At Bobla var et bestillingsverk fra Adolf Hitler til Ferdinand Porche på ” en bil som tar to voksne og tre barn, kan kjøre 100 km/t og ikke koste mer enn 990 tyske mark” kan ikke frata den at den var akkurat det bilkøperne ville ha etter andre verdenskrig.

7. Fiat 500

Lille Fiat 500 Topolino ble produsert i 500.000 eksemplarer fra 1936 til 1955, men de var med ”nye” 500 i 1957 at spesielt folk i Syd-Europa fikk den lille praktiske bilen de trengte. Fiat 500 var bare 2,97 meter fra støtfanger til støtfanger og hadde originalt en tosylindret, luftavkjølt motor på 13 hester. Bilen ble produsert i nesten 3,9 millioner eksemplarer fram til 1975.

 8. Willys Jeep

Willys MB, bedre kjent som Willys Jeep, ble produsert av Willys-Overland og Ford (GPW) for det amerikanske forsvaret fra 1941 til 1945. De ville ha en liten, lett og robust bil med firehjulstrekk som kunne takle barske situasjoner under andre verdenskrig. Den veide 1113 kilo, var 3,4 meter lang, hadde en firesylindret bensinmotor på 60 hester og et tretrinns manuelt gir med lavgirserie. Etter krigen utviklet bilen seg til en sivil Jeep-utgave og inspirerte mange andre bilprodusenter til å bygge tilsvarende biler.

 9. Chrysler Airflow

Da Chrysler Airflow kom i 1934 var den en av de første bilene til å kombinere moderne teknologi og aerodynamiske linjer. Den lå langt foran sin tid på dette området og ble derfor heller ingen salgssuksess. Heller en flopp. Den satte imidlertid solide merker etter seg i industrien og etter hvert begynte flere å bygge biler med lav luftmotstand.

 10. Lamborghini Miura

Den har kanskje ikke gitt noen store bidrag til din og min bil-hverdag, men den var verdens første super-sportsbil. Den kom på veien i 1966, var ikke i produksjon i mer enn sju år, men klarte likevel å forme en hel ny klasse biler for de aller rikeste. Den hadde en V12 motor på 350 hester plassert midt i bilen og gjorde det like godt i baneløp som på landeveien. For et par år siden ble en 1972-modell Miura P400 SV solgt for 1,37 millioner dollar (11,5 millioner kroner) på en auksjon på Pebble Beach.