Suzuki X90 var stort sett ikke brukbar til noen ting,
Suzuki X90 var stort sett ikke brukbar til noen ting, siden et reservehjul fylte så å si hele bagasjerommet. Etter bare to år stoppet Suzuki produksjonen. Foto: Suzuki
GM EV1 var en elbil forut for kundenes ønsker om å kjøre elektrisk
FOR TIDLIG: GM EV1 var en elbil som var forut for kundenes ønske om å kjøpe og kjøre en elektrsisk bil. Foto: Rune Korsvoll

… og 10 vi helst vil glemme

Bilhistorien er full av flopper som både kundene og produsentene helst vil glemme. Vi har plukket ut ti biler som ikke forandret noe som helst i verden, men kunne lagd listen mye lenger.

Saab 9-2X

Saab 9-2X ser akkurat ut som en Subaru Impreza …. fordi det var en Impreza med Saab-merke i fronten. Da Saab-eier General Motors i 2004 bestemte seg for å gjøre dette stuntet, forsto mange hvilken vei det ville gå for den tradisjonsrike, svenske bilprodusenten. Saab fikk ingen penger til utvikling av nye modeller og ”Saabaru” 9-2X ville ikke engang bilkjøpere i USA ha.

Chevrolet Corvair

Chevrolet Corvair er så vidt vi vet den eneste masseproduserte amerikanske bilen med en luftkjølt boksermotor plassert bak og en spesiell sving-aksel hjuloppheng. Den kom i 1960, men etter at forbruker-forkjemperen Ralf Nader hadde stemplet bilen som ”unsafe at any speed” ”usikker i alle hastigheter”, var biles skjebne forseglet. Chevrolet prøvde seg med både en pick-up og varebil-utgave av bilen, men i 1969 var det slutt.

Think City

Historien om den norske elbilen Think startet i Aurskog tidlig på 90-tallet og endte med konkurs i juni 2011, den tredje eller fjerde i rekken. Ideen om en bil med helstøpt og ferdigfarget plastkarosseri var god, men verden var ikke klar for en elbil. Da Ford kom inn som eier i 1999 trodde alle at framtiden var lys. Ford trakk seg ut igjen i 2003. Da nye Think City ble vist i 2008, var det igjen optimistiske tanker om 10.000 biler i året, men produksjonen ble flyttet til Valmet i Finland. I 2010 ble det bare solgt 1.043 biler og dermed var eventyret ute for godt.

Aston Martin Cygnet

Er det en god idé å ta en Toyota IQ, sette på en del ekstra utstyr, lime et Aston Martin merke på panseret og tredoble prisen (30.000 pund) i forhold til den originale Toyota-modellen? Selvfølgelig ikke. Men Aston Martin trodde det da de lanserte bilen i 2011. I 2013 gikk det opp for Aston Martin hvor dårlig ideen var. Da var bare 300 biler solgt og produksjonen ble stoppet.

Renault Avantime

 

Ideen var at barna til eierne av suksessrike Renault Espace skulle være trofaste mot bilmerket også etter at de hadde flyttet hjemmefra. Derfor ble Avantime bygget. Den dukket først sopp som en konseptbil på Genève-utsilingen i 1999, og ble satt i produksjon i 2001. Designmessig var bilen forut for sin tid: Fire seter, store dører som åpnet på en merkelig måte, ingen B-stolpe og et kjempestort glasstak. Ingen ville kjøpe bilen og etter et par år stoppet Renault produksjonen.

GM EV1

GM EV1 (den første bilen som har hatt merkenavnet General Motors) var også forut for folks ønske om å kjøre elbil I 1996 trillet de første av totalt 2000 eksemplarer av bilen ut fra fabrikken i Lancing, Michigan. Politikere og celebriteter sto i kø for å lease bilen for rundt 3.500 kroner i måneden og bli avbildet i diverse medier som miljøbevisste. Men der stoppet også suksessen. Bilen hadde gamle blybatterier, kort rekkevidde, dyrt vedlikehold og en planlagt salgspris på rundt 34.000 dollar. I 1999 ble den siste bilen bygget.

Austin Princess

På 60- og 70-tallet solgte britiske biler godt i Norge. Men med en mengde streiker og dårlig arbeidsmoral, ble kvaliteten på de britiske bilene dårligere og dårligere. British Leyland Princess (Austin Princess i noen land) får æren av å stå som et skrekkens eksempel på britisk bilindustris undergang. Bilen kom i 1975 og de fleste eksemplarene falt ifra hverandre etter få år på veien. I 1981 ble produksjonen stoppet etter at 225 000 biler var bygget.

Suzuki X90

På midten av 90-tallet bestemte Suzuki seg for å bli modige på design. I 1996 dukket X90 opp. Bilen var en toseter med avtakbart T-tak, valgfri firhjulstrekk/bakhjulsdrift, med 95 hester under panseret. X90 var stort sett ikke brukbar til noen ting, siden et reservehjul i full størrelse fylte så å si hele bagasjerommet. Ikke engang et priskutt på 25 prosent gjorde bilen salgbar. Etter bare to år stoppet Suzuki produksjonen. Størst suksess gjorde bilen som reklameplakat for Red Bull, som monterte en stor drikkeboks bak.

Ford Scorpio

Første generasjon Ford Scorpio var en suksess, men da oppfølgeren ble vist før Paris-utstillingen  i 1934, satt en målløs forsamling av journalister og trodde ikke sine egne øyne. ”Nye Scorpio setter en stopper for alle diskusjoner om hva som er den styggeste bilen på veien” skrev Jeremy Clarkson i Times. Navnet på designeren ble aldri offentliggjort. Til tross for at bilen var stor og rimelig, gikk salget trengt og i 1998 ble produksjonen stoppet.

NSU Ro80

Egentlig er ikke NSU Ro80 en bil vi vil glemme. Da den kom i 1967 var den en meget avansert bil, med Wankelmotor, forhjulstrekk, semi-automatisk girkasse og skivebremser på alle hjul. Den ble kåret til Årets Bil i Europa i 1968. Men motoren fikk du garantert problemer med. For en del startet problemene allerede etter 25.000 kjørte kilometer. At mekanikerne hos forhandlerne ikke skjønte noe særlig av Wankel-teknikken gjorde ikke saken bedre. Utrolig nok ble Ro80 produsert fram til 1977, men ikke flere enn 37.000 ble solgt på disse ti årene.