FORNØYD ELEV OG LÆRER: Amalie Granli Hovde elsker kjørelærer Ole-Martin Pedersens Volvo 940. Det gjør han selv også.Foto: JON TERJE HELLGREN HANSEN
Derfor har kjøreskolen denne:
– Galskap med bare nye skolebiler
– Her lærer elevene ordentlig grunnleggende bilkjøring, sier trafikklærer Ole-Martin Pedersen, og gliser bredt i passasjersetet i den 29 år gamle Volvo 940en.
Trafikklæreren på Lillehammer er ikke som andre
trafikklærere. Han tilbyr kjøreopplæring i den snart 30 år gamle Volvoen, med
135 hester og bakhjulstrekk.
Denne artikkelen står også i Motor 3/2024.
– Og de 135 hestene er ikke noen ladeponnier, sier han,
med et stikk til elbiler og elbileiere.
Elbil kommer han aldri til å kjøre.
– Volvoen og alle andre eldre biler er mer krevende teknisk
å kjøre enn nyere biler. Man må forstå bilen, og får ikke hjelp til bakkestart.
Antispinn-systemet er inni skoen din. Man må samarbeide med bilen på en helt annen
måte enn å bare lene seg på støttesystemer som skal hjelpe deg.
Populær
Volvoen er Pedersens faste skolebil. Når den er utilgjengelig
på grunn av førerprøve eller verkstedbesøk, kjører han en 2011-modell Volvo
S60.
– Men jeg synes den er altfor ny, med altfor mye
hjelpemidler, etter min smak.
Ole-Martin Pedersens gamle Volvo er også populær blant
elevene. Alle timer er bortbestilt de neste to og en halv månedene.
– Det er ikke rart den er populær. Elevene jeg leverer
til førerprøven, er på et mye høyere nivå, sier han, og forklarer nærmere:
– Det første året man har lappen, er man veldig utsatt
for ulykker. Elevene mine får en grunnmur, før de skal ut på veien på egen hånd.
Motor følger ham på kjøretime oppover i lia ved Lysgårdsbakkene
hoppanlegg, kjent fra OL, og hvor det hver vinter er flere verdenscuprenn.
Veiene her oppe er perfekte å øve seg på, ifølge
Pedersen.
– Her har jeg også vært i snøfonna, med en elev som ikke
hadde vært ute før med en bakhjulstrekker på glatt føre.
Annonse
Grom lyd
Pedersen er ansatt i Felgen trafikkskole på Lillehammer.
Innehaver Anne Kristin B. Tollefsen er bevisst på å ha både nyere og eldre
biler, med både manuelt gir og automatgir.
– Vi ser en økning i antallet elever som ønsker å kjøre opp
på automat. Men fremdeles er det en stor andel som ønsker manuell, forteller
hun.
Tollefsen påpeker at de fleste unge som tar lappen,
kjøper seg en eldre bruktbil. Det skal også Amalie Granli Hovde (18), etter at
hun er ferdig med opplæringen i den gamle Volvo 940en.
– Det første jeg tenkte på da jeg startet Volvoen på
første time, var den gromme lyden, som man ikke hører i nye biler. Det er tøft,
smiler den bilinteresserte tenåringen.
Hun er lærling som billakkerer og veldig fornøyd med
å få kjøre Pedersens Volvo på kjøretimene.
– Her får jeg alt det grunnleggende.
Lamborghini
Det er et vidt spekter av kjøreskolebiler. Noen skoler har
raske og sportslige biler, andre har dyre, eller begge deler.
Ingen, så vidt Motor vet, tar den så langt som
Fyllingsdalen trafikkskole i Bergen. De har en meget spesiell bil, en
Lamborghini, som kjøreskoleelevene får kjøre – etter bestått oppkjøring.
– Vi får ikke godkjent den som kjøreskolebil. Derfor
bruker vi den som premie til elevene etter bestått oppkjøring, forteller
innehaver Eirik Kråkevik.
De som vil, får en skoletime til en prøvetur i
Lamborghinien, av typen Gallardo 560-4 speeder.
– Da får de kjenne litt på akselerasjonen, på bremsene,
ja på hele følelsen – og på lyden. Det er jo en spesiell følelse, sier
Kråkevik, og legger til:
– Også er det en kabriolet. Det er en ekstra spesiell
opplevelse å kjøre Lamborghini uten tak.
Bilen koster godt over millionen, nærmere to, og skolen
bruker Lamborghinien i markedsføringen. «Bli elev på vår skole og du får en
kjøretur i denne», skriver skolen ved siden av et bilde av bilen på nettsidene
sine.
Annonse
Ordinære
Kjøreskolebilene til Fyllingsdalen trafikkskole er imidlertid
langt mer ordinære.
– Vi har flere Golfer, både på bensinhybrid og diesel, og
en elektrisk Hyundai Ioniq 5. For 10 minutter siden bestilte jeg også to
Hyundai Kona, forteller Eirik Kråkevik.
Han er bevisst på å tilby elevene vanlige biler i
trafikkopplæringen, biler som ikke er for store. Men han liker ikke elbiler.
– Fordi det ikke er miljøvennlig. På verdensbasis er det
helt feil med elbil, påstår han.
Dessuten ser han at mange av elevene hans ønsker å kjøre
opp med manuelt gir, som elbilene ikke har.
– Over 50 prosent av elevene våre ønsker manuelt gir.
Porsche Taycan
Daglig leder og kjørelærer Roger Bjørnø i «Kjør pent»
trafikkskole i Bergen har ikke manuelt gir i sin kjøreskolebil, en Porsche
Taycan i «cross turismo»-versjon.
– Elevene mine synes det er kjekt og gøy å kjøre den.
– Men synes de ikke at det er en veldig bred bil?
– Det går greit for de fleste. Da blir de egentlig også enda
mer bevisste på speilbruk. Men, det er klart, noen elever synes Taycan er en
for stor bil. Da finner vi en annen bil til dem.
Kjøreskolen har også Audi e-tron GT, søsterbilen til
Porsche Taycan, og litt sportslige BMW-er.
– Vi lærere har nok litt autofile trekk, og dermed andre
biler enn det de fleste skolene har. Vi henvender oss til de bilinteresserte
kundene som skal ta førerkortet.
– Hva synes du om den gamle Volvoen til Felgen
Trafikkskole?
– Jeg føler at det blir litt vel gammelt. Det er ikke der
jeg ville lagt meg.
Annonse
– Faglige viktigst
Rådgiver Jan Harry Svendsen i NAF anbefaler
trafikkskolene å holde seg unna ytterpunktene når de skal velge biler til
føreropplæringen.
– Ikke veldig gamle biler, ikke veldig dyre, ikke veldig
moderne. Ha heller et utvalg biler som ellers ruller på veiene. De er slike
biler elevene skal kjøre når de har fått førerkortet.
Han har ikke noe imot Volvoen til Felgen trafikkskole.
– Den er ikke på et moderne teknologisk nivå. Men det er
vanskelig å kritisere et slikt nostalgisk blikk i opplæringen. Hvis Volvoen er
populær blant elevene, er det helt greit, sier Svendsen, som imidlertid
påpeker:
– Men de som tar opplæringen i så gamle biler, går også
glipp av hvordan en ny bil er bygget opp, og hvordan den fungerer.
Han er usikker på hvor dumt det er.
– De fleste har trolig øvelseskjørt i en mer moderne bil
enn Volvoen. Da kan de litt.
Svendsen ser at mange skoler kjøper inn biler for å
friste elevene.
– Det er årsaken til at flere bruker Porsche. Men det
aller viktigste er tross alt at trafikkskolene leverer på det faglige. Trafikkopplæringen
handler mest om trafikkforståelse. Hvilken bil skolene har, kommer i andre
rekke.
– Velg elbil
Norges Trafikkskoleforbund understreker at de ikke legger
noen føringer for hvilke biler skolene bør velge.
– Men hvis vi blir spurt, anbefaler vi en bil som er
oppdatert på de nyeste førerstøttesystemene, som ikke koster altfor mye i
innkjøp, og som har god drivstofføkonomi. Enten det er fossilt drivstoff eller
strøm, sier seniorrådgiver for opplæring, Øyvind Årbogen, og legger til:
– Vi slår et slag for elbiler, siden vi er opptatt av
økonomi, lokalt utslipp og at biler med manuelt gir snart ikke finnes lenger.
De gir også råd om størrelsen på skolebilene.
– Mange elever føler nok at en noe mindre bil vil være
lettere å ha oversikten over i et komplekst trafikkbilde. Mange synes også at
en bil med noe mer høyreist sittestilling kan gi bedre oversikt.
Annonse
Wunderbaum
Ole-Martin Pedersen på Felgen trafikkskole har parkert
Volvoen på parkeringsplassen like ved Lysgårdsbakkene. Inne i kupeen legger vi
merke til uvanlig mange Wunderbaumer, parfymerte pappbiter som selges i
forskjellige former, og som er svært populært, spesielt hos eiere av eldre
biler.
– Noen av elevene mine tar med seg en ny Wunderbaum til
hver time. Da blir det etter hvert mange av dem.
Mens elevene hans elsker Volvoen, er sensorene til
Statens vegvesen litt mer delt.
– Noen synes 940-en er helt fantastisk å få ha sensortimen
i.
– Galskap
Men skolelæreren forteller også om en henvendelse fra
Statens vegvesen om at bilen ikke er trafikksikker, fordi den ikke har
kollisjonspute, og dermed ikke oppfyller alle HMS-krav.
– Men den har kollisjonspute, påpeker Pedersen.
Når han blir spurt om hva han mener om trafikkskoler som
bare har nye biler, blir han svært tydelig:
– Det er galskap å ha bare nye biler på trafikkskolene.
Man må ha biler som ungdommen kjøper som sin første bil.
Når Felgen trafikkskole får en ny elev, spør de hvilken
bil de har hjemme, og hva de tenker å kjøpe etter at de har fått lappen.
– Også bruker vi en av bilene våre som passer best, sier
Pedersen.
Annonse
PS!
11. mai 2025 er Volvoen til Pedersen offisielt en veteranbil.
Biler får status som veteranbil når de har vært registrert i 30 år. Første eier
av Volvoen var en mann som hadde bilen i nesten 22 år.