KJØRESTIL: Liker du å legge hånden her? Det liker ikke Toyota og Subaru.

Førerovervåking i Toyota og Subaru:

Kjører du ofte sånn? Da er ikke dette bilen for deg

I de nye elbilene fra Subaru og Toyota overvåkes føreren av et kamera på rattstammen. Dekker du til dette, blir du møtt med hyppige pling.

Publisert Sist oppdatert

Stadig flere nye biler får ulike former for førerovervåking som skal øke sikkerheten.

Og ideen er god: Et kamera observerer førerens øyne og ansiktsretning, og varsler etter bare få sekunder om øynene er lukket eller ansiktet ikke er vendt mot kjøreretningen.

Systemet deaktiveres blant annet når blinklys settes på eller når bilen settes i revers.

Ansiktsgjenkjennelse

I de mest avanserte systemene kjenner også kameraet igjen ansiktet ditt. Når du setter deg inn, justerer bilen ratt og sete og andre komfortelementer etter ditt ønske.

Kinesiske Ora Cat har tatt denne teknologien så langt at bilen faktisk ikke kan starte uten at den kjenner igjen føreren (les mer om dette her).

OBSERVERES: Her – i dette tilfellet en Subaru Solterra – sitter kameraet som følger med at sjåføren er våken og observant. Det bør med andre ord ikke tildekkes.
VARSEL: Dekker du til kameraet, møtes du med hyppige varselpling – og denne teksten.

Yrkessjåfører

På de nye elbiltvillingene Toyota bZ4X og Subaru Solterra sitter dette kameraet på rattstammen. Det betyr at det tildekkes dersom du er glad i kjøre med hånda som på bildet – altså hvilende på øvre del av rattkransen. Ganske mange liker dette, bare se deg rundt.

Spesielt gjelder det yrkessjåfører. Vi vet at Toyota bZ4X står høyt oppe på listene til mange drosjeeiere, ikke minst hos dem som i dag kjører en RAV4 eller en annen Toyota, og som er godt fornøyde med både driftssikkerhet og service.

Nomi

Varslene fra systemet kan være irriterende nok. Men ingen utfordrer tålmodigheten din som Nomi, stemmestyringsassistenten du finner i form av et lite svingbart hode på alle versjoner av Nio.

Nomi ble introdusert med SUV-en Nio ES8.

KAFFE? Nomi foreslår en kaffepause under kjøring i saktegående kø. Nei, takk.

Følger deg

Hun har øyne som blunker til deg og et arsenal av symboler hun henter fram, hvis du ikke har tatt på deg sikkerhetsbeltet, ikke ser rett fram, eller hun mener du bør stanse og ta en kaffekopp.

Hun følger hver bevegelse du gjør, akkompagnert av en slags gnikkelåt når hun vrir på hodet. Og det gjør hun ofte. Nomi kan også slås av – som man også kan i en Subaru eller Toyota.

Men da fjerner du i praksis en funksjon du har betalt for, og som du bør ha glede og nytte av.

Sikkerhet

Og sikkerhetsaspektet er naturligvis viktig. Problemet med førere som sovner på langt mer søvndyssende veier enn de norske, er stort. Og et illebefinnende kan inntreffe når som helst, hvor som helst.

Da er det opplagt at noen av produsentene må løse dette bedre. Så er det ganske opplagt at enkelte må legge vekk uvanen med å hvile hånda oppe på rattet.