SIKKERHET: eCall-systemet har vært påbudt i nye biler siden 2018.

eCall:

Viktig sikkerhets­utstyr blir dødt når 2G-nettet slukkes

Neste år stenges 2G-nettet i Norge, selv om det vil skape problemer for flere hundre tusen biler i Norge. Men siste ord i saken er ikke sagt.

Publisert

I løpet av 2025 slukkes 2G-nettet i Norge. Dette er en avgjørelse som er tatt av mobiloperatørene selv, og noe Telia og Telenor informerte Nasjonal kommunikasjonsmyndigheit (Nkom) om i 2022.

Dette vil skape problemer for diverse funksjoner i biler hvor kommunikasjonen er basert på dette nettet. 

Komfortfunksjoner som for eksempel gjør at man kan skru på varmen på forhånd, vil falle ut. 

Men aller viktigst er det at sikkerhets­systemet eCall vil slutte å virke i de berørte bilene. 

eCall har vært påbudt i nye biler i Europa siden april 2018.

Har eksistert i 30 år

– Planene om å fase ut 2G har ligget fast gjennom flere år. Mobiloperatørene kan ikke lenger opprettholde et nett basert på utdatert teknologi. Nå trengs 2G-frekvensene til de fremtidssikre 4G- og 5G-nettene for å øke kapasiteten i takt med behovene til kundene og samfunnet, sier Anders Krokan, pressesjef i Telenor Norge.

eCall

eCall er et system for automatisk varsling til nødetatene hvis kjøretøyet havner i en ulykke. Når eCall utløses, etableres det taleforbindelse med operatøren på nødmeldesentralen. I tillegg sendes det over et sett med data, eksempelvis fakta om bilen og hvor den befinner seg, slik at nødetatene raskt kan rykke ut.

Kilde: Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap

Krokan sier 99,9 prosent av befolkningen har tilgang på 4G- eller 5G-dekning der de bor.

– Etter å ha tjent oss godt i mer enn 30 år har denne teknologien utspilt sin rolle. For samfunnet er det viktig at mobilnettene baseres på moderne og ressurseffektiv teknologi som gir størst mulig grunnlag for utvikling og innovasjon. I tillegg har det en positiv miljødimensjon ettersom strømforbruket vil reduseres den dagen man slår av 2G.

Samtidig hjelper ikke dette for folk som har en bil som bruker 2G-nettet, selv om de har en moderne telefon.

Utsatt i Sverige

Det finnes ikke nøyaktige tall på hvor mange biler det gjelder i Norge, men anslag fra bilbransjen er at det er flere hundre tusen.

I Stortinget 16. september stilte Morten Stordalen (Frp) et spørsmål til digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne O. Tung (Ap) om denne problemstillingen.

Karianne Tung, digitaliserings- og forvaltningsminister.

– I både Norge og Sverige har det vært varslet stenging av 2G-nettet i løpet av 2025. Dette vil få konsekvenser for en rekke tjenester og utstyr. I Sverige har nå Telia besluttet å utsette stengingen av 2G-nettet til 2027. Vil statsråden ta initiativ til en tilsvarende utsettelse i Norge?

I sitt svar sier også Tung at det er operatørene som har ansvaret for når nettene fases ut, men at hun er klar over problemene slukkingen medfører.

– Et særlig spørsmål er betydningen av 2G-slukking for eCall-tjenesten i Norge. Siden 3G-nettene allerede er slukket her til lands, er eCall i dag avhengig av 2G. Det er en utfordring at eCall-utstyr som kun fungerer over 2G, finnes i eksisterende bilpark og fortsatt i en del nye biler som produseres.

Skal ha et nytt møte

Med bakgrunn i regelverket for typegodkjenning av biler i EØS, anslår Tung at det sannsynligvis vil selges biler i det norske markedet mot 1. januar 2027 som kun har 2G/3G-basert eCall-løsning.

– Utsatt 2G-slukking, for eksempel med to år slik Telia har annonsert i Sverige, vil bare i noen grad bedre denne situasjonen. I 2027 vil det være enklere å bytte til ny bil med oppgradert eCall-løsning (basert på 4G og 5G), men det må forventes at det fremdeles vil være mange eldre biler på norske veier som ikke skiftes ut og som kun har 2G-basert eCall-løsning, sier Tung.

Hun sier at det er aktører som har tatt til orde for utsatt slukking på europeisk nivå, men at EU-kommisjonen ikke har tatt stilling til dette.

- Med bakgrunn i de bekymringer som har kommet frem, særlig med tanke på eCall, ønsker jeg å ha et møte med eierne av 2G-nettene i Norge for å få en redegjørelse for de slukkeplanene som foreligger og de vurderingene tilbyderne har gjort med tanke på konsekvenser for brukerne.

Departementet sier at dette møtet er planlagt i løpet av oktober.

Har du lest disse sakene fra Motor?