SPRUKKET RUTE: Høyre frontrute på Model Y etter at døra ble forsøkt lukket

Tesla Model Y i elbiltesten:

Dette skjedde da 12-voltsbatteriet gikk tomt

Vinduet i Tesla Model Y senker seg automatisk noen centimeter når døren åpnes. Men ikke når 12-voltsbatteriet er tomt. Det kan bli kostbart.

Publisert Sist oppdatert

Tesla Model Y i billigversjon – altså modellen med bakhjulsdrift og den minste batteripakken, som på papiret gikk ned 120.000 i på nyåret – var en av 29 biler i årets vinterutgave av verdens største elbiltest.

«Billigteslaen» fungerte perfekt, til det store batteriet gikk helt tom for strøm etter 337 km. Men som vi har erfart tidligere i disse testene, så tømmes ofte også 12-voltsbatteriet kort tid senere.

Lett forståelig

Tomme 12-voltsbatterier er fortsatt problemet norske bilbergere møter oftest. Les mer om det her.

Det samme skjedde med Model Y. Vi fikk tidlig opp et varsel på den store skjermen om at den automatiske døråpneren – en knapp på førerdøren som frigjør døren noen centimeter – ikke ville fungere om 12-voltsbatteriet var ute av drift.

ENKELT: På infotainmentskjermen kommer denne lettforståelige informasjonen om.

Vi fikk også tydelig og lett forståelig informasjon om hvordan dørene kunne åpnes manuelt. Og dette fungerte utmerket da alt av lys i bilen sluknet, til og med nødblinkeren. Både sjåfør og passasjer kom seg ut.

NORMALT: Her er det kommet strøm på 12-voltsbatteriet, og døråpneren fungere som den skal – altså med vindusruten senket et par centimeter.

Slutter å virke

Men: Det sto ingen ting om at dørene ikke kunne lukkes igjen på normalt vis. Når dørene utløses automatisk med knappen på førerdøren, så senker også vinduene seg en centimeter. Dette er for å unngå skade når en dør åpnes eller lukkes.

Men uten fungerende 12-voltsbatteri, slutter også denne senkeversjonen å virke.

Sprekk i regningen

Resultatet var at høyre fordør ble lukket uten at vinduet hadde senket seg. Dermed slo øverste del av vinduet inn i selve dørkarmen – og deler av vinduet sprakk. Venstre fordør lot seg naturligvis heller ikke lukke.

BILLIG OG BRA: Denne versjonen av Model Y sjokkerte konkurrentene ved å bli svært mye rimeligere etter nyttår. Denne versjonen koster rundt 450.000 kroner ferdig på veien med vinterhjul.
  • Motor har forelagt saken for Tesla. De ønsker ikke å kommentere dette.

En liten strek – for ikke å si sprekk – i regningen for en bil som ellers oppførte seg utmerket til den gikk helt tom for strøm – etter 337 kilometer. Det offisielle rekkeviddetallet (WLTP) er på 455 km.

Det gir et avvik på 25,93 prosent for Model Y, og en ganske gjennomsnittlig plassering i det 29 biler store feltet.

Ni km bedre

Andre modeller fra Tesla gjorde det vesentlig bedre. Blant annet slettet nye Model S rekkevidderekorden til sin langt rimeligere lillebror Model 3 i vår vintertest. 530 km er ni kilometer bedre.

Men primært handler elbiltesten om hva bilene presterer sammenliknet med tallene produsentene oppgir.

Her kan du lese alle tallene fra årets vintertest.